Afløseren for det skandaleombruste Dash-8 fly er klar hos SAS, men desværre viser det sig, at det nye fly også har problemer. Det gasser nemlig piloter og passagerer med giftige, der kan snige sig fra motoren ind i kabinen.
Flyene er af typen BAe 146, og dem har SAS lejet, indtil flyleverandøren Bombardier kan levere en erstatning for det skandale-ramte Dash-8 fly i november.
Flyene, som SAS har lejet hos Atlantic Airways, er igennem flere år blevet anklaget af piloter, for at udvikle giftige gasser. Det viser en undersøgelse fra de britiske flymyndigheder CAA.
Undersøgelsen blev lavet i 2006 efter en række klager om, at fordampet olie og andre gasser fra flymotorer var sluppet ud i ventilationssystemet. En af de værste syndere i den henseende var ifølge CAA's rapport BAe 146-flyet. Både passagerer og piloter blev påvirket.
Faktisk, blev piloterne i mange tilfælde så påvirkede af dampene, at de følte sig svimle, så prikker, eller på andre måder følte sig så dårligt tilpas, at det gik ud over deres evne til at styre flyet.
Kaldes »gaskammeret«
Et af de flyselskaber, hvis piloter optrådte i rapporten, var det britiske Flybe. Flyselskabet har siden skiftet sin flåde af BAe146 fly ud. Blandt piloter har rygtet om det gassende fly floreret i flere år. På flyforummet for professionelle piloter pprune.org går flyet under navnet »gaskammeret«.
»BAe 146 er en gammel bunke junk, som pumper forskellige mængder giftige gasser i alle kabiner. Det bliver ved med at ske over hele verdenen, og der er ingen, som gør noget ved det. Jeg går ud fra, at retssagerne kommer senere,« siger en pilot som kalder sig for 'Virga' på forummet.
Ifølge det norske magasin Teknisk Ukeblad vil den norske pilotforening have BAe 146 gjort forbudt med henvisning til arbejdsmiljøloven. Bladet har også talt med den australske pilot Susan Mitchell, der fløj flyet i tre år, og i dag har udviklet lungeskader og kroniske hjerneskader, som hun mener skyldes de giftige gasser.
SAS: Sikkerhed går først
Nyhedsavisen ville gerne have spurgt SAS, hvad de mener om de britiske luftfartsmyndigheders undersøgelse, og hvordan de forholder sig til, at flyselskabet Flybe har taget sine BAe 146 ud af drift. Men begge dele kommer som en overraskelse for selskabet, der ikke kender til undersøgelsen, og derfor ikke kan kommentere på den.
»Flytypen er godkendt af de skandinaviske tilsynsmyndigheder. Vi følger naturligvis det her nøje, for sikkerhed har førsteprioritet for SAS,« siger pressetalsmanden i SAS Danmark, Mikkel Løndahl.