”Den gyldne regel er, at du selv skal føre ordet ca. 2/3 af tiden, også gerne uden direkte at være blevet spurgt. Når du taler på eget initiativ, viser du, at du har gjort dig tanker om jobbet på forhånd,” siger Gitte Schramm, partner i Jobcard.dk, der rådgiver om jobsøgning.
Du er gæst. Det er dig der er på udebane. Det er også høfligt at stille interesserede spørgsmål til værten.
”Situationsfornemmelse er en virkelig god ting at have til en jobsamtale. Du skal finde middelvejen for hvor meget du skal tale, og hvad du skal small-talke om i starten, og det gør du ved at se på, hvem chefen er,” siger Gitte Schramm.
Luk munden op til samtalen – og sig det rigtige:
1. Forbered dig
Du kan ikke sidde på stedet og satse på, at de højere magter lader guldkorn vælte ud af din mund.
En samtale tager 40-60 minutter, så du har simpelthen ikke tid til at fortælle om fritidsjob i folkeskolen med rengøring i et bageri eller om dines børns store talenter for lilleputfodbold.
2. Lav en en ordentlig præsentation af dig selv
Selv om du skal bredt rundt om, hvem du er som person, så skal du huske, at tiden er knap. De egenskaber, du fremhæver ved dig selv i din fritid, skal også være relevante for det, du kan give din nye arbejdsplads.