Christian Kurt Nielsen, der er administrerende direktør i Danmarks største rekrutteringsfirma, Mercuri Urval, deler ud af sine erfaringer efter at have læst jobansøgninger de seneste 20 år.
1. Research på virksomheden:
Når arbejdsgiverne læser din ansøgning, skal det skinne igennem, at du ved alt om virksomheden. Så sæt tid af til ansøgningen!
"Information er mere tilgængelig, end den var tidligere. I dag er det utilgiveligt, hvis en ansøger ikke har været på virksomhedens hjemmeside. Det kan opfattes som om, at man er uinteresseret," siger Christian Kurt Nielsen.
2. Hvorfor dig og hvorfor dette job:
I ansøgningen skal du som minimum leve op til de krav, som jobopslaget stiller. Men det er ikke altid nok.
"Virksomhederne søger en lidt skarpere forklaring på, hvorfor du søger denne virksomhed, hvorfor dette job, og hvorfor du skal ansættes. Der er masser af behov for job i disse tider, og nogle gange kan man tvivle på, om jobbet lige er dig," siger Christian Kurt Nielsen.
Han forklarer, at jobansøgninger kan bære præg af, at ansøgeren kun er interesseret i jobbet for jobbets skyld.
3. Opdatér CV'et:
På grund af den store konkurrence blandt jobansøgere er det godt at have opdateret sit CV. I kampen for at skille sig ud, skal CV’et være finpudset.
"I CV'et skal du dokumentere din faglige, formelle baggrund. Hvor virksomhederne tidligere fik 30 ansøgere, får de nu 200, så CV’et skal være spidset helt op og være forståeligt for modtagerne," forklarer Christian Kurt Nielsen.
Det er dog vigtigt, at du ikke inddrager alle tidligere job i selve ansøgningen, hvis du også nævner dem i CV’et. Man skal ikke gentage sig selv, forklarer Christian Kurt Nielsen.
4. Ingen specifik længde:
Det er en skrøne, at den perfekte ansøgning har bestemt længde – en A4-side for eksempel. Skriv, hvad der er substans til.
"Der er ingen faste regler for, hvor meget du kan skrive, men man bliver træt af at læse det irrelevante. Nogle gange kunne en ansøgning på tre sider være skrevet på en halv. Drop klicheer og ligegyldigheder. Men skriver man halvanden side, der er relevant, så er det fint," siger Christian Kurt Nielsen.
5. Maratonløb er ligegyldigt:
Vær varsom med at prale af fritidsinteresser. Det er meget forskelligt fra chef til chef, hvad de synes om. Måske de slet ikke bryder sig om ekstremsport.
"Det der med maratonløb er efterhånden blevet en kliche. Det siger ikke noget om, hvem du er. Om du samler på frimærker eller løber maraton betyder ikke så meget," siger Christian Kurt Nielsen.
Han mener dog ikke, at det er nogen skade til, at fortæller om fritiden, hvis det siger noget om dig som person.
6. Lad være at overdrive:
Du skal kunne stå inde for det, du skriver eller siger.
”Nogle gange er der en tendens til, at folk overdriver. Vær realistisk!” opfordrer Christian Kurt Nielsen.
Han uddyber med et eksempel fra år tilbage, hvor en ansøger skrev, at han havde besteget bjerge og sprunget i faldskærm.
"Så spurgte jeg ham, hvornår han sidst havde sprunget i faldskærm. Det havde han for ti år siden. Så spurgte jeg ham om, hvor mange gange han havde sprunget. Her var svaret to gange. Så bliver det utroværdigt," forklarer Christian Kurt Nielsen i et toneleje, der gør det overflødigt at spørge, om den pågældende fik jobbet.
Guiden blev bragt første gang i februar 2010.