Det er let nok at slippe for horderne af mennesker på jagt efter julegaver i butikkerne, hvis du bare vælger at klare indkøbene med et par venstreklik på musen hjemmefra.
Hele 61 procent af danskerne har planer om at købe julegaverne på nettet i år, viser nye tal fra Dansk Erhverv. Ifølge Dansk Erhverv vil danskerne bruge 5,8 milliarder kroner på pakkerne under træet til jul, og det forventes samtidig, at omkring fire procent af de gaver skal byttes igen.
Det svarer til gaver for 250 millioner kroner.
- Vi forventer, at hver tredje dansker vil bytte mindst en julegave, siger Bo Dalsgaard, chefkonsulent i Dansk Erhverv til Ritzau Fokus.
Hvis du har fået en gave, som du af den ene eller den anden årsag gerne vil bytte, så er der forskel på dine rettigheder, afhængigt af om varen er købt i en butik på gågaden eller på internettet.
- Den største forskel er, at man på nettet er sikret en fortrydelsesret på 14 dage. Det er man ikke nødvendigvis i de fysiske butikker, forklarer chefkonsulent Bo Dalsgaard fra Dansk Erhverv.
I fysiske butikker kan indehaveren selv fastsætte reglerne for bytte- eller returret, men på nettet vil du altid have 14 dages returret sammen med de to års reklamationsret.
Men hvis du allerede nu føler dig i gavmildt julehumør og køber julegaverne over nettet, så kan det faktisk ende med at blive et problem for modtageren, at du har været ude i for god tid.
- De 14 dages returret kan gå hen og blive en falsk tryghed, for hvis der er mere end 14 dage til juleaften, så kan du risikere, at gaven ikke kan byttes til den tid, fortæller Lars Arent, der er leder hos Forbruger Europa, som er en del af et europæisk netværk af forbrugercentre inden for EU.
Hvis julegaven mod forventning skal byttes, så kan det også komme til at blive en ekstra omkostning for modtageren, hvis produktet er købt over nettet.
- Det er en rigtig god idé, at gavegiveren lige undersøger, om der er gratis returfragt eller ej. Ellers risikerer man jo at give en ekstra økonomisk udgift med i gaven, siger Forbruger Europas leder, Lars Arent.
Det er også værd at undersøge, om netbutikken har hjemme i Danmark eller i udlandet, for det kan have en afgørende betydning for dine rettigheder.
Det kan også blive endnu dyrere at sende en tung vare retur, hvis den skal krydse flere landegrænser.
Generelt set gælder de samme regler for netbutikkerne i både Danmark og i resten af EU. Men hvis butikken er registreret uden for EU, så er man som forbruger ikke beskyttet i samme grad.
Fakta: Gode råd om bytteregler for julegaver købt over nettet:
- Vær sikker på, hvor længe gaverne kan byttes. Flere butikker giver forlænget returret i forbindelse med julen.
- Undersøg, om gaven kan byttes i en eventuel fysisk butik, eller om modtageren selv skal betale for returforsendelsen. Nogle butikker sender en returseddel med og betaler for porto.
- De 14 dages returret gælder ikke for specialfremstillede varer - eksempelvis en fodboldtrøje med dit navn trykt på ryggen eller et glas med dit navn indgraveret.
- Vær særligt opmærksom på, om butikken har hjemme inden for EU eller ej. Du har ikke nødvendigvis to års reklamationsret eller 14 dages returret uden for EU.
- Hvis netbutikken har fået "e-mærket", så kan du regne med, at den lever op til de gældende regler. Tjek eventuelt e-mærkets liste over såkaldte "fupbutikker" på www.emaerket.dk/fup
Kilder: Dansk Erhverv, Norstat, Forbruger Europa.
/ritzau/FOKUS