Hvis du har svært ved at koble fra, når du endelig er kommet hjem fra arbejde, er du ikke alene.
Dorte Gotthjælp Nielsen, som er chefkonsulent i fagforeningen Djøf, har råd til hvad du skal gøre, hvis du vil lære at blive bedre til at smække fødderne op på sofabordet med god samvittighed i din fritid.
1. Sluk telefonen
“Lad være med at tage din telefon i fritiden, hvis ikke der står i din ansættelseskontrakt, at du skal være tilgængelig udenfor arbejdstiden,” siger konsulenten.
Mange lader sig styre af normer og forventninger, som ofte ikke stemmer overens med kravene til din stilling. Der kan let gå inflation i det at være tilgængelig.
2. Spørg din kollega
Ofte er du ikke den eneste på arbejdspladsen, som er irriteret over at skrive mails og svare telefonen i fritiden, siger Dorte Gotthjælp:
“Tal med dine kolleger, og spørg dem om de også mener der forventes, at I er for meget ‘på’ i fritiden.”
3. Forskelligt fra person til person
Det er altid individuelt, hvordan man har det med kontakt til arbejdet i fritiden, og det er meget afhængigt af hvor godt det går på jobbet.
Nogle elsker, at de lige kan ringe til deres chef, eller skrive en mail til en kollega, hvis de kommer i tanke om en god idé til at løse et problem for eksempel. Andre skal slukke helt for rollen som ansat, når de har fri.
4. Spørg chefen eller tillidsrepræsentanten
Hvis det bliver et reelt problem for dig, at du ikke føler du kan slappe af i din fritid, så gå til din chef eller din tillidsrepræsentant og fortæl det, siger konsulenten.[pagebreak]
5. Kræv retningslinier
For at kunne koble af fra arbejdet, kræver det, at du også selv føler det er muligt.
“Det forudsætter, at der er nogle retningslinier på arbejdspladsen for hvornår man “er på” og hvornår man har 100% fri.
Har du svært ved selv at holde dig indenfor et sæt retningslinier, så kan det være en god hjælp at fylde din kalender om aftenen og i weekenden med andre planer, for eksempel hygge eller sport. Det er en sikker vej til at “glemme” at tjekke arbejdsmailen.
6. Parkér arbejdet på arbejdet!
Sørg for at placere alt arbejdet på arbejdspladsen. Inden du går hjem kan du skrive en lille seddel over det, du skal kaste dig over i morgen.
Det skaber klarhed og forhåbentlig også ro til at koble af, når du så forlader arbejdspladsen, forklarer Dorte Gotthjælp Nielsen fra Djøf.