Nåede du ikke at bruge dine gamle klippekort til den offentlige transport i hovedstadsområdet, så bare rolig. Du kan stadig nå at få penge tilbage - også selvom du måske kun har et par klip på et 2-zonerskort.
Problemet er bare, at du ikke kan gå ned og aflevere klippekortet på en station.
Trafikselskaberne kræver, at du sender dine klippekort med posten i en gammeldags konvolut sammen med et refusionsskema, som du selv skal printe, og det er der mange passagerer, der undrer sig over.
På trafikselskabet Movias Facebook-side er der reaktioner fra flere fortvivlede passagerer.
- Super dejligt, at man kan få refunderet de ubrugte klip, men jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor det skal foregå på denne besværlige måde, skriver brugeren Susanne Jørgensen.
Hun undrer sig især over, at passagererne ikke kan aflevere ubrugte kort på stationerne, fx i en af de mange 7-eleven-butikker, som også har billetsalg.
Hos passagernes vagthund Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk glæder man sig over refusionsmuligheden, men opfordrer også trafikselskaberne til at ændre deres procedure.
- Vi så gerne, at trafikselskaberne havde valgt en mere passagervenlig løsning, som gjorde det muligt at aflevere sine kort på en station og få pengene refunderet der. Det tilbød DSB at gøre i 2013, det burde der heller ikke være noget i vejen for at gøre nu, siger afdelingschef i Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk, Mette Boye.
DSB-kunder kunne i 2013 få refunderet den fulde pris for deres klippekortene i billetsalget på Københavns Hovedbanegård, Nørreport Station og Roskilde Station, fordi man udskød udfasningen af klippekortet.
Susanne Jørgensen mistænker trafikselskaberne for at gøre refusionen besværlig med vilje.
- Jeg tænker, at I bevidst finder en uhensigtsmæssig måde med det formål at få kunderne til at opgive og bare smide ubrugte kort ud. Hvad blev der lige af kundeservice? skriver Susanne Jørgensen.
Det er trafikfællesskabet DOT (Din Offentlige Transport), som står for refusionen af ubrugte klippekort.
Bag DOT står DSB, Movia og Metroselskabet, men det er trafikselskabet Movia, som er ansvarlig for at at udbetale penge til passagerne inden fristen for at refundere udløber i 2018.
Her afviser kundeservicechefen, at Movia bevidst har gjort processen besværlig for passagerne for at spare penge.
- Nej, vi er jo et offentligt selskab, og det har vi ingen interesse i. Post-metoden er den, vi bedst kan forsvare. Hvis vi lod salgsstederne udbetale penge for klippekortene, ville det kræve, at vores salgsmedarbejdere skulle håndtere et tocifret millionbeløb, og det, mener vi, er uforsvarligt, siger Mogens Kjøller.
Det er heller ikke muligt at skanne de gamle klippekort og sende dem i en mail, fordi klippekortet stadig vil kunne være i omløb, og dermed risikerer Movia at skulle udbetale penge for de samme kort flere gange, mener han.
- Vi har absolut ingen interesse i at genere passagerne, men vi skal også kunne forsvare, hvordan vi udbetaler pengene, siger Mogens Kjøller.
Fakta:
Siden 1. juli har det ikke været muligt at bruge klippekort til rejser i Hovedstadsområdet.
Du kan få refunderet dine ubrugte eller delvist brugte zoneklippekort frem til den 8. februar 2018, hvis du sender dem til Movia sammen med et refusionsskema.
Portoudgiften i forbindelse med fremsendelse af skema og klippekort refunderes også.
Inden 15. november kan du også donere klippekortene til Børnehjælpsdagen. Disse skal indsendes eller afleveres på tre udvalgte stationer (København H, Nørreport eller Roskilde)
/ritzau/FOKUS