I disse krisetider er der langt større risiko for, at dit flyselskab krakker, end at din flyver styrter.
Men der er heldigvis mange måder at få pengene igen på, hvis flyselskabet går konkurs, skriver Forsikring og Pension.
1: Det nemmeste og billigste er at tegne en forsikring for blot 20 kroner, hvilket vil garantere dig pengene igen i tilfælde af konkurs.
Den såkaldte konkursdækning kan du tegne hos alle flyselskaber, som er etableret i Danmark. Den 1. januar 2010 blev det nemlig gjort lovpligtigt for danske flyselskaber at tilbyde konkursdækning til 20 kroner.
2: Hvis du har købt din rejse hos et udenlandsk flyselskab, som for eksempel det krakkede Spanair, er der stadig muligheder for at få pengene igen, hvis du har købt billetten med et internationalt kort som Visa, Mastercard, Eurocard eller lignende. Så kan du nemlig - via din bank - gøre indsigelse til kortudstederen, som derefter er forpligtet til at søge erstatning for dig.
3: Når rejsen er købt gennem et dansk rejsebureau eller en rejseudbyder på nettet, skal udbyderen ombooke din billet. Hvis konkursen sker under rejsen, skal udbyderen få dig hjem eller refundere dine penge, hvis ikke din billet kan ombookes til en tilfredsstillende afgang.
Du kan klage til Forbrugerklagenævnet, hvis rejseudbyderen nægter at hjælpe.
4: Hvis du har købt en pakkerejse hos en dansk rejseudbyder, skal du enten have pengene retur eller en afgang med et andet selskab, når flyselskabet går konkurs. Hvis din tid afbrydes før tid, er det muligt at få godtgørelse.
Her kan man klage til pakkerejseankenævnet, hvis der er problemer med rejsen.