Så meget væske har du rent faktisk brug for
Dyrker du motion i sommervarmen, sveder du meget væske ud, og derfor er det særligt vigtigt at holde sig velhydreret. (Arkivfoto) Colourbox/Free
Det er altid vigtigt at få drukket rigeligt med væske, men vær opmærksom på, at væske også komme fra andet end vand.

Når solen bager ned i hovedet på os om sommeren, er det vigtigt at få drukket rigeligt med væske.

En tommelfingerregel lyder, at man bør drikke to liter vand om dagen.

Men det kan du ikke nødvendigvis regne med, fortæller Charlotte Graugaard-Jensen, der er afdelingslæge og ph.d. på Urinvejskirugisk Afdeling på Aarhus Universitetshospital.

- Gennem årene har der været en fejlagtig udmelding om, at man skal drikke to liter væske om dagen ud over kaffe og te, som virker vanddrivende. Men det passer altså ikke, siger Charlotte Graugaard-Jensen.

Du skal nemlig huske på, at al frugt og grønt også er væskeholdigt. Så spiser du eksempelvis meget kål, vandmelon og jordbær, så giver det dig også rigeligt med væske i løbet af dagen.

- Mange tænker ikke på, at et kilo jordbær også næsten giver et kilo væske. Så drikker du derudover en liter vand om dagen, er du godt dækket ind, siger overlæge Michael Borre, som er klinisk lærestolsprofessor på Aarhus Universitet.

I stedet for at tælle milliliter bør du i stedet lade dig styre af, hvor meget du tisser, og hvordan din urin ser ud.

- En perfekt urin er lys med et skær af gylden, da det er tegn på, at du er velhydreret, siger Michael Borre.

Ifølge Charlotte Graugaard-Jensen findes der også en god tommelfingerregel for, hvor mange gange i døgnet du skal tisse.

- En normal vandladning ligger på cirka 300 milliliter, og det er normalt at tisse fem til syv gange i døgnet. Det passer også med, at du tisser hver tredje til fjerde time i dagtimerne, siger hun.

Der er stor forskel på mennesker, og derfor er der også stor forskel på, hvor meget væske man skal indtage for at være velhydreret.

Igen er der en god tommelfingerregel at gå efter, fortæller Charlotte Graugaard-Jensen.

- Når vi taler om væskeindtaget, så siger vi, at du skal indtage cirka 25 milliliter væske per kilo kropsvægt. Vejer du 70 kilo, skal du indtage lidt mindre end to liter, siger hun.

Du skal gerne have drukket det sidste inden klokken 18, for det, du drikker efter det tidspunkt, gemmer du bare til natten.

Selv om det er vigtigt at få væske nok i de varme måneder, må væskeindtaget heller ikke tage overhånd.

Du kan nemlig også give dig en såkaldte vandforgiftning, hvis du drikker over fire liter vand om dagen uden samtidig at få salt.

/ritzau fokus/

Af Mathias Sinius Mølgaard, Ritzau FOKUS
via Listen To News