Danske forældre har fortsat en tendens til at smide store pengebeløb for at give deres børn den helt store konfirmationsfest til trods for de seneste års økonomiske krise.
Det viser tal indsamlet af Gallup for Nordea.
Mere præcist var der i både 2011 og 2012 en tendens til at bruge op til 30.000 kroner på den festlige begivenhed.
Og det er ifølge forbrugerøkonom Ann Lehmann Erichsen fra Nordea et tegn på, at konfirmationsfesten fortsat er i højsæde.
- Det viser, at vi har usvækket mod på at holde konfirmationsfest, og vi bruger næsten lige så mange penge på det i dag, som vi gjorde for seks år siden, siger hun til Ritzau.
Ann Lehmann Erichsen tog også initiativ til Konfirmationsundersøgelsen i 2007, hvor der blev brugt godt og vel 27.000 kroner på en konfirmationsfest.
Taget højde for prisudviklingen er der således kun skåret seks procent af konfirmationsudgifterne. Og det er primært tøjet, der får saksen.
- Der, hvor vi har skåret et hjørne af, er på det, som man i princippet godt kan undvære - nemlig på udgiften til tøj, siger Ann Lehmann Erichsen og tilføjer:
- Og der, hvor der er skåret mindst, er på selve festen - heriblandt mad og drikke til gæsterne.
Således havde forældre i 2011 og 2012 en tendens til at bruge godt og vel 3000 kroner på konfirmandens tøj, hvilket ifølge Lehmann er en reduktion på knap 20 procent i forhold til 2007.
Imens er festen fortsat den største post på budgettet med mange gæster og en kuvertpris på 450 til 550 kroner.
At der stadig bruges så store summer på konfirmationer, kommer dog bag på Ann Lehmann Erichsen.
- Jeg er positivt overrasket. For der er mange ting, der ændrer sig. Forbrugstendenser især ændrer sig meget i de her år. Og finanskrisen har virkelig ændret på danskernes appetit på at bruge penge.
- Men der er tydeligvis en ting, krisen ikke har lavet om på. Og det er vores ønske om at holde sådanne begivenheder, vurderer forbrugerøkonomen.
/ritzau/