En undersøgelse foretaget af fagforeningen Business Danmark slår endnu en gang fast, at de fysiske butikkers varekendskab udnyttes groft.
Således viser undersøgelsen, at mere end hver tredje dansker har prøvet at gå ind i en butik for at teste en vare og nyde godt af rådgivningen.
Selve indkøbet har de så klaret på nettet, og dermed misbrugt butikken som et slags showroom.
- Der er ingen tvivl om, at i takt med at onlinehandlen stiger, får synergien mellem butik og webshop en helt afgørende betydning for, om virksomheder fremover kan bevare en position i markedet, siger Jens Neustrup Simonsen ifølge branchemediet detailfolk.dk i en pressemeddelelse.
Jens Neustrup Simonsen er landsformand i Business Danmark, der organiserer 27.500 medlemmer beskæftiget indenfor salg og marketing.
God kundeoplevelse i butikken
Landechef hos Hi-Fi Klubben Henrik Wieben erkender, at det er den vej det går, men at det kan være svært at stoppe udviklingen.
- Det er klart, at det selvfølgelig får os til at gøre en ekstra indsats for at give en rigtig god kundeoplevelse i butikkerne, så kunderne får lyst til at købe produktet med det samme, siger Henrik Wieben.
Netop Hi-Fi Klubben har tidligere varslet, at man pusler med planer om at omdanne alle Hi-FI Klubbens butikker til showrooms.
Og det er den vej man som fysisk butik kan gå, siger Jens Neustrup Simonsen. Butikkerne skaber loyalitet og tillid - og tendensen er tydelig, hvis man vil overleve som fysisk butik.