Så er den gal igen: IC4-tog bryder sammen

Jomfrurejsen gik fint, men torsdag brød et af de udskældte og skandaleramte IC4-tog igen sammen.
Glæden var kort efter IC4 igen kom på skinner. Nu er den gal igen med de skandaleramte tog.
Glæden var kort efter IC4 igen kom på skinner. Nu er den gal igen med de skandaleramte tog. Foto: Søren Holm/Chili

Onsdag indsatte DSB for første gang i 2012 et IC4-tog med passagerer, og allerede torsdag gik det så galt for det udskældte tog.

Mens jomfrurejsen fra Aarhus til Esbjerg og retur var en succes og blev gennemført uden forsinkelser, så fik et IC4-tog torsdag tekniske problemer og måtte aflyse sin tur fra Esbjerg med afgang 17.02, skriver Ingeniøren.dk

Hos DSB Kommunikation bekræfter man overfor Ingeniøren, at der var problemer på den pågældende afgang. Ifølge DSB skyldtes problemerne, at billedet på lokomotivførerens fejlmeldedisplay i førerrummet var frosset.

Efter nogen tids fejlsøgning konstaterede DSB, at problemet kunne klares med en genstart af systemet, der føder fejlmeldedisplayet.

Passagerne måtte vente en time på at komme med et andet tog - ikke et IC4. Ifølge DSB returnerede IC4-toget på et senere tidspunkt uden problemer til Aarhus.

De udskældte tog har kørt uden passagerer siden november, hvor det blev opdaget, at der var problemer, når togene skulle bremse. Derfor blev al kørsel med togene indstillet.

DSB søgte om lov til at køre med togene umiddelbart efter, at Danmarks Tekniske Universitet (DTU) i en rapport 20. juni slog fast, at IC4 togenes bremser virker, som de skal og inden for normerne på området.

Allerede i februar begyndte DSB at køre med IC4-tog igen på skinnerne - men uden passagerer.

Direktør i DSB Vedligehold, Frank Olesen, siger, at han nu føler sig tryg ved igen at sætte togene i drift med passagerer.

- Vi arbejder mod en gradvis indsættelse af IC4, så vi hele tiden kan følge togets virke sammen med de relevante myndigheder. Vi vil allerførst indsætte IC4 i regionaltogstrafikken, lød det dengang.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.