Regeringen har allerede fuld fokus på de udenlandske lastbilchauffører, som ifølge en ny rapport fra fagforbundet 3F og brancheorganisationen Dansk Transport og Logistik (DTL) truer med at hive tæppet væk under den danske transportbranche.
Det fastslår Ane Halsboe-Larsen, Socialdemokraternes ordfører for social dumping og medlem af beskæftigelsesudvalget.
- Siden foråret har vi haft et ekspertudvalg siddende, som er i gang med at kortlægge problemerne med snyd, og transportministeren kigger i øjeblikket på, om den danske tolkning af reglerne kan eller skal ændres, siger Ane Halsboe-Larsen.
- Og vi har allerede sat bødestraffen op og fået mere kontrol på vejene for at fange dem, der snyder. Og vi har allerede set et boom i antallet af bøder, siger hun.
Rapporten konkluderer, at den danske vognmandsbranche har mistet to tredjedele af sin eksportkørsel over de seneste seks år, og hvis udviklingen fortsætter, kommer tabet for statskassen til at lyde på 3,7 milliarder kroner om året i 2020
Ifølge rapporten er det især Danmarks tolkning af EU's såkaldte cabotage-regler, der truer branchen.
Reglerne giver udenlandske chauffører mulighed for at køre tre indenrigsture inden for syv dage efter, de har afleveret et internationalt læs.
Samtidig bliver reglerne ifølge rapporten herhjemme tolket på den måde, at chaufføren kan udføre tre nye indenrigsture, så snart lastbilen har krydset grænsen med et nyt læs, også selv om der ikke er gået syv dage, siden det første læs blev afleveret.
Det tolkes angiveligt strammere i andre lande.
- Vi må sikre, at tolkningen ikke sætter Danmark dårligere end vores EU-naboer. Vi må se på, om vi inden for rammerne af EU kan stramme op, og så må vi gøre endnu mere for at sikre, at de udenlandske chauffører overholder reglerne, siger Ane Halsboe-Larsen.