Femernforbindelsen klarer sig, selv om Tyskland ifølge eksperter først i 2020 ventes at give byggetilladelse.
Det siger Socialdemokratiets transportordfører, Rasmus Prehn. Torsdag blev han og andre transportordførere orienteret om forsinkelsen af transportminister Ole Birk Olesen (LA) og Femernforbindelsen.
- Vi synes, at det er et stærkt og fornuftigt projekt. Det ser ud til, at det egentlig kører bedre end forventet, siger Rasmus Prehn.
- Vi er ikke bekymrede fra socialdemokratisk side. Vi har i går været ovre til en god og fornuftig orientering hos ministeren. Dér blev vi betrygget i, at det kommer til at foregå på fornuftig vis.
Fredag eftermiddag melder Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, at forberedende anlægsaktiviteter bliver fremrykket på Femernforbindelsen, så tidsplanen for den kommende anlægsfase bliver styrket.
Aktiviteterne vil blive gennemført i perioden fra 2018 til 2020 og vil blive finansieret inden for det samlede anlægsbudget.
- Vi er sådan set mere optimistiske, end vi har været tidligere, siger Rasmus Prehn.
Femern A/S indgik i 2016 kontrakter for 30 milliarder kroner med konsortierne, som skal anlægge verdens længste sænketunnel. Kontrakterne betinges af, at byggetilladelsen ligger inden 2020, skriver Jyllands-Postens erhvervsmedie Finans.
Men Femernforbindelsen erkender, at tilladelsen først ventes i 2020.
Et fortroligt bestyrelsesreferat, som Jyllands-Posten er i besiddelse af, viser, at entreprenørerne i 2016 afviste at indgå en aftale, som løb længere end til 2019.
Man aftalte, at Femern skulle betale op mod én milliard kroner for at udskyde byggestarten. Regningen afhænger af, hvor meget ventetiden har kostet entreprenørerne.
Den administrerende direktør for Femern A/S, Claus Baunkjær, er ikke bekymret for kontrakterne.
- Vi har naturligvis forberedt forskellige mekanismer i kontrakterne til at håndtere situationen, hvis der ikke er ønske om at sætte kontrakterne i gang inden da, siger han til Finans.
Femern A/S er i en "god og tillidsfuld dialog" med de store entreprenører om den overordnede planlægning, oplyser anlægsselskabet i en skriftlig kommentar.
De ledende entreprenører fra de to konsortier, hollandske Boskalis og danske Per Aarsleff, vil ikke oplyse, hvad de kræver for at forlænge kontrakterne.
Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, er ikke bekymret.
- Jeg er ikke bekymret. For det første tror jeg, at vi når det, inden for den tidsramme vi har sat. Og i forhold til en ekstraudgift er det et projekt til mange milliarder, siger Kim Christiansen.
/ritzau/