Sagen om de lovløse lastbiler havner nu på bordet hos transportminister Ole Birk Olesen (LA), fortæller TV MIDTVEST.
Det er SFs transportordfører Karsten Hønge, der efter TV MIDTVESTs afsløringer har kaldt ministeren i samråd.
- Vi skal have opklaret, om der er noget galt med lovgivningen, eller om der er nogle lidt for kreative arbejdsgivere, der spekulerer lidt for hidsigt i, hvordan man kan komme frem til flest mulige penge, siger Karsten Hønge til TV MIDTVEST.
TV MIDTVEST har de seneste dage beskrevet, hvordan lastbilchauffører har siddet bag rattet i op til 59 timer med højst fire timers sammenhængende hvile.
- Det er fuldstændig uhørt. Her har vi altså en branche, hvor der er nogle vognmænd, der kynisk spekulerer i, hvordan man kan hoppe over, hvor gærdet er lavest, siger Karsten Hønge, som mener, at chaufførerne både sætter deres eget og andres liv på spil ved at køre så langt uden et ordentligt hvil.
Karsten Hønge vil have ministeren til at se på reglerne om det, der i branchen bliver betegnet som undtaget kørsel. Det betyder, at chauffører ikke kører efter de normale køre- og hviletidsregler, men derimod de generelle arbejdstidsregler, hvor hovedreglen er, at man skal have 11 timers sammenhængende hvile.
Det er netop reglen om undtaget kørsel, som firmaet KM Logistik bruger som argument for de lange køreture.
- Det er lykkedes dem at skære sådan en lille kattelem i lovgivningen, hvor de mener at kunne gøre noget ulovligt lovligt ved at påstå, at der gælder andre regler, når man kører med nogle særlige varer, siger Karsten Hønge til TV MIDTVEST.
Det har ikke været muligt at få et interview med transportminister Ole Birk Olesen, men i et skriftligt svar til TV MIDTVEST, skriver han, at Færdselsstyrelsen allerede har fokus på at kontrollere, om den kørsel, som ifølge virksomhederne er undtaget fra køre- og hviletidsreglerne, rent faktisk også er undtaget.
- Men på baggrund af det, der er kommet frem her, vil jeg høre Færdselsstyrelsen, om der er mere, vi kan gøre for at stramme op på kontrollen, skriver Ole Birk Olesen.
Karsten Hønge konstaterer, at kontrollen tydeligvis ikke er god nok, når det er TV MIDTVEST - og ikke myndighederne - der har afsløret problemerne.
- Hvis det er sådan, at man inden for de nuværende regler kan komme efter de her firmaer, så skal vi have ministeren på banen for at slå hårdt ned på de her firmaer, som i den grad sætter ikke bare chaufførens, men vores alles helbred på spil. Det hører ingen steder hjemme. Det skal stoppes hurtigst muligt, og jeg går ud fra, at ministeren vil være med på at få holdt et møde om, hvordan vi får grebet ind, siger Karsten Hønge.
Hvorfor er der regler om hviletid?
Først og fremmest er der trafiksikkerheden. Der kan ske alvorlige ulykker, hvis chaufføren falder i søvn bag rattet, eller hvis han reagerer langsomt på grund af træthed. Reglerne skal desuden sikre chaufførens arbejdsmiljø og sikre lige konkurrencehensyn i branchen, så to vognmandsvirksomheder kan konkurrere om de samme opgaver uden at gøre det ved at forringe forholdene for chaufførerne.
Hvilke regler gælder?
Transporter med industrifisk er undtaget fra de almindelige regler om køre-/hviletid. Det kaldes "undtaget kørsel". Men det betyder ikke, at chaufførerne er undtaget for hvil. De skal følge "Arbejdstidsdirektivet" og "Bekendtgørelse om hviletid og fridøgn". Her står, at chaufførerne skal have 11 timers samlet hvile i løbet af et døgn. Det er ikke nok, at mindre pauser, ventetid eller for eksempel færgeture til sammen giver 11 timer på et døgn.
Hvordan tolker KM Logistik reglerne?
KM Logistik mener, at transporter af industrifisk er undtaget for reglerne om 11 timers hvile, fordi fiskene er letfordærvelige og skal frem så hurtigt som muligt. Det modsiges dog af fagpersoner i både 3F og i Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik, der siger, at der ikke er givet dispensation til kørsel med fisk.