Tal fra analysefirmaet Wilke tyder på, at danskerne er i gang med rydde ud i deres abonnementer på streamingtjenesterne.
Sidste år havde en gennemsnitlig dansk husstand nemlig abonnement på 3,5 streamingtjenester - inklusive DR's licensbetalte tjeneste. Nu viser Wilkes analyse, at det tal er faldet til 3,3.
Oprydningen kommer i kølvandet på flere års fremgang - og ikke mindst intensiv konkurrence om kunderne - for blandt andre Netflix, HBO, Prime Video og Disney+.
Den begyndende tilbagegang stopper formentlig ikke foreløbig, vurderer medieanalytikeren Claus Bülow Christensen overfor TV 2.
De store abonnementstjeneste vil nemlig blive presset af gratis tjenester. For eksempel bliver gratistjenesten fra det Paramount-ejede Pluto TV tilgængeligt i Danmark i løbet af maj.
Desuden er streaminggiganten YouTube ved at forberede en tjeneste, hvor brugernes betaling bliver reklameblokke.
- Samtidig ser det rigtig farligt ud for streamingmarkedet, at folk begynder at kigge på pengepungen, hvor de tidligere har haft en tendens til at være mere ukritiske, siger Claus Bülow Christensen til TV 2.
Han forventer dog også, at kunderne vil blive lokket med tilbud a la det, som HBO Max blev lanceret med i efteråret. Her kunne man abonnere "resten af livet" til halv pris.
Trods oprydningen mener Claus Bülow Christensen, at fremtiden ser lys ud for streaming. Blandt andet fordi tjenesterne Netflix og Disney arbejder på billigere versioner, som til gengæld også viser reklamer.
- Synes man, det bliver for dyrt, kan man måske drosle ned ved at acceptere, at der kommer nogle reklamer. Så der er faktisk et ret stort potentiale, vurderer Claus Bülow Christensen overfor TV 2.