Ryanair lukker efter alt at dømme sine såkaldte baser ned i København og Billund som følge af, at fagbevægelsen varsler blokader. Det betyder, at der her og nu forsvinder cirka 100 arbejdspladser fra Danmark. Men på længere sigt kan regnskabet over Ryanair-job gå i nul eller sågar i plus.
I øjeblikket er mange oprørte over, at Ryanair efter alt at dømme lukker sin såkaldte base ned i Billund. Det betyder, at 19 piloter og omkring 45 kabineansatte må flytte fra Billund for at blive udstationeret et sted i udlandet.
Med andre ord tabes der job i Billund, og det ytres der stor utilfredshed med i Facebook-gruppen Billund Lufthavn Vores Lufthavn Vores Valg.
Piloter og stewardesser skal flytte
I København forsvinder der med sikkerhed job. For her har Ryanair besluttet at nedlægge sin base. Det betyder, at 10 piloter og 20-30 stewardesser/stewarder får base i udlandet i stedet.
Alt i alt fordufter der fra Billund og København omkring 100 job. Det oplyser Andreas Krog, som er ekspert i luftfart og redaktør af branche-hjemmesiden Check-In.dk.
- Med lukningen af baserne I København og Billund vil der forsvinde cirka 100 arbejdspladser til udlandet. Piloterne og stewardesserne vil i stedet komme til at arbejde ud fra Kaunas i Litauen eller fra en anden base i udlandet, siger Andreas Krog.
Ryanair bestemmer
I Billund gør det ondt at miste 64 arbejdspladser. Men samlet set for Danmark behøver Ryanairs lukninger af baser ikke koste job på længere sigt.
Det hele afhænger af, hvad Ryanair gør nu. Hvis Ryanair opretholder alle sine ruter på trods af base-lukningen og måske oven i købet udvider, kan regnskabet over job gå i nul eller endda i plus.
Regnestykket
Her er en forklaring på regnestykket:
Ifølge en mail til Avisen.dk vil Ryanair indtil videre opretholde sine flyvninger i Billund uanset lukningen af basen. Det vil sige, at flyselskabet fortsætter med at have 14 ruter ud og ind af den midtjyske by. Dermed bliver passagertal og det afledte arbejde i lufthavnen og området det samme som i dag.
I København har Ryanair meddelt, at man trods lukningen af basen inden årets udgang vil have 14 ruter i stedet for som tidligere annonceret 12 ruter. Dermed kan det ende med, at Ryanair flyver endnu flere passagerer ud og ind af København på trods af baselukningen.
Tommelfinger-regel
Inden for luftfart er der en tommelfinger-regel om, at for hver 1 millioner passagerer, der går gennem en lufthavn, skabes der i lufthavnen 1.000 job. En tommelfinger-regel som dog ikke alle godtager - se eventuelt artikel her.
Ryanair skrev i forrige uge, at man regner med årligt at flyve to millioner passagerer til og fra København, og "det vil understøtte 2.000 job".
I Billund fløj Ryanair i 2014 ifølge Check-In.dk 737.000 passagerer ud og ind af lufthavnen. Det giver ifølge regnemodellen anvendt af Ryanair så 737 job i Billund Lufthavn og omegn.
Flere passagerer = flere job
Hvis Ryanair opretholder det samme antal ruter i Billund, og sågar øger antallet af ruter i København, så kan jobregnskabet gå i plus.
Jacob Pedersen, som er analytiker hos Sydbank med ekspertise i luftfart, siger:
- Hvis man regner med, at der på en rute er 140.000 passagerer om året, så vil den efter Ryanairs regnemodel aflede 140 arbejdspladser på landjorden.
Med andre ord vil to ekstra ruter til og fra København kunne udløse to gange 140 arbejdspladser - altså 280 arbejdspladser i lufthavnen.
Så de 100 mistede arbejdspladser på grund af lukningerne af baserne i Billund og København kan ende med at blive opvejet af de 280 job, som de nye, ekstra ruter giver.
Vækst flyver forbi
De to luftfarts-eksperter Jacob Pedersen og Andreas Krog understreger, at uanset hvad kommer Ryanair ikke til at skabe så mange arbejdspladser, som hvis flyselskabet kunne beholde baserne i Danmark.
- Med lukningen af baserne kommer en del potentiel vækst og arbejdspladser til at flyve forbi Danmark, siger Jacob Pedersen.
Samme toner lyder fra Andreas Krog.
- Uden baserne bliver det sværere for Ryanair at åbne nye ruter, så flyselskabets vækst bliver alt andet lige mindre nu i Danmark end forventet, siger Andreas Krog og fortsætter:
- Jeg kunne ellers godt have set for mig, at Ryanair i København i løbet af få år ville nå op på den samme kapacitet, som man har i Oslo nu. Det vil sige 35 ruter og omkring 10 fly på basen.