Portvin har altid været Portugals største produktbrand udadtil, men nu er Cristiano Ronaldos brand, CR7, lige så kendt og lige så meget værd.
Sådan lyder vurderingen fra en marketingekspert i Portugal.
- Sammen med portvin, så er Cristiano Ronaldo det mest kendte portugisiske produkt i verden, siger Daniel Sa i et interview med AFP.
Daniel Sa er direktør for Portugals Institut for Administration og Marketing (Ipam), og i Ipam har man gennem de seneste seks år målt den økonomiske værdi af Ronaldo og CR7-brandet.
Vurderingen er, at værdien ligger omkring 758 millioner kroner, og at meget af værdien kommer fra Ronaldos sociale medieprofil.
- Sammenligner man Ronaldo med de tidligere Portugal-stjerner Luis Figo og Rui Costa, så er det de sociale medier, der har hævet overliggeren. Sociale medier repræsenterer en utrolig påvirkning og ubegrænset, salgsfremmende magt, siger Daniel Sa.
Cristiano Ronaldo har 275 millioner følgere på de sociale medier, hvilket er mere mere end nogen anden sportsstjerne, og alene på Facebook følger 121 millioner personer Ronaldo, hvilket er mere, end den colombianske sangstjerne Shakira har.
For få dage siden offentliggjorde det amerikanske erhvervsmagasin Forbes, at Cristiano Ronaldo er den mest værdifulde sportsstjerne målt på indtægt.
613 millioner kroner i årsindtægt blev Ronaldo noteret for i Forbes, og beløbet dækker både løn, bonusser samt sponsorindtægter.
På fodboldbanen har året også været succesfuldt. Ronaldo vandt sammen med Real Madrid det spanske mesterskab, og klubben genvandt som første klub Champions League.
For et år siden var Ronaldo med til at vinde europamesterskabet med Portugal.
/ritzau/