På Vesterbro i København er beboerne glade for den lokale Rema 1000-butik, der ligger i Carlsberg Byen.
Så glade, at hele 15.000 har skrevet under på at bevare butikken, der flytter til sommer.
Det fortæller købmand Max Skov Hansen, der har haft sin butik på grunden siden 2012. Det har hele tiden været planen, at lejemålet kun var midlertidigt. Alligevel varmer det, at så mange af de lokale helst så, at butikken kunne blive.
- Jeg er sindssyg stolt over det. Jeg har alle underskrifterne stående i nogle ringbind herinde i butikken, siger han og fortæller, at der også er oprettet støttegrupper på både Twitter og Facebook.
Avisen.dk fik en snak med Max Skov Hansen, fordi Rema 1000-kæden, som hans butik er en del af, er den mest populære discountkæde blandt Avisen.dk's læserne. Det viser en afstemning, som mere end 7000 mennesker indtil videre har deltaget i. 29 procent peger på Rema 1000 som Danmarks bedste discountkæde.
- Jeg tror, at forbrugerne har fået tillid til os. Vi kommer med noget, der giver god mening for alle, siger han og fremhæver blandt andet kædens samarbejde med foreningen Stop spild af mad. Det betyder, at kæden forsøger at minimere sit madspild ved blandt andet ikke at have mængderabatter. Dermed køber kunderne kun køber det antal øl eller bananer, de rent faktisk skal bruge.
Tager et socialt ansvar
Men Max Skov Hansen gør også selv en masse for at få forbrugerne til at komme tilbage til lige netop hans butik.
I Rema 1000-kæden er det nemlig til forskel for mange andre dagligvarekæder selvstændige købmænd, der ejer butikkerne.
- Det gør, at vi har mulighed for at tilpasse os ekstremt meget lokalt, siger han og fortæller, at hans kunder på Vesterbro især er glade for økologi, fairtrade varer samt varer med en lav fedtprocent. Og dem får de derfor ekstra mange af.
Samtidig tror købmanden, der selv er fra Holbæk, at det betyder noget for kunderne, at han har forsøgt at skabe en nærbutik midt i storbyen.
- Selvom vi ligger midt i København, så tror jeg, at de synes, at det er rart, at der er en købmand, der hilser på dem, selv sidder i kassen, selv fylder varer op, selv vasker gulv og selv er ansigtet udadtil. Det er man nok ikke lige så vant til i København, som man er i provinsen, siger Max Skov Hansen.

Max Skov Hansen har forsøgt at skabe en nærbutik i København. Foto: Rema 1000.
Han har også forsøgt at integrere sig ekstra meget i lokalsamfundet ved at tage et socialt ansvar og ansætte tidligere misbrugere, hjemløse samt udviklingshæmmede.
- Det tror jeg er noget, som folk lægger mærke til, siger han.
Max Skov Hansen sender samtidig et stort cadau til alle sine medarbejdere.
- Vi har Danmarks bedste medarbejdere. De er med til at gøre den helt store forskel for kunderne hver eneste dag, siger han.
Den frække dreng i klassen
Købmanden har også haft succes med at give godteposer til lokale kollegie-beboere i området, der også kan komme i butikken og hente rekvisitter, når de af og til holder "Rema 1000-fester".
- Så får de alle de Rema-rekvisittter, de kan ønske sig som bannere, trøjer og så videre. Og jeg sponsorer også gerne noget, der kan gøre festen ekstra sjov, siger Max Skov Hansen og fortsætter:
- Det er ikke fordi, jeg forsøger ikke at være den frække dreng i klassen hver dag, men nogle gange er det meget sjovt, lyder det fra købmanden.
Max Skov Hansen ved endnu ikke, hvor hans butik skal ligge efter 30. juni, men han forventer, at det bliver i området omkring Vesterbro, Frederiksberg eller Valby. Og så er han ikke afvisende over for, at den på et tidspunkt vender tilbage til Carlsberg Byen, hvis omstændighederne er til det.