Det er overordentligt positivt, at lærerne selv forholder sig offensivt til regeringens udspil og tager udgangspunkt i, hvad vores elever og skolen har brug for.
Det siger rektor for Professionshøjskolen Metropol i København, Stefan Hermann.
- Men udspillet er ikke særlig detaljeret. Det er svært at se, hvordan de forestiller sig en skoledag blive gennemført uden pauser, kun med en frokostpause. Jeg kan se idéen, men ikke skitsen. Jeg ser meget frem til en uddybning, siger Stefan Hermann.
Torsdag aften kom Danmarks Lærerforening med deres bud på, hvordan folkeskolen kan komme til at se ud.
I stedet for de nuværende lektioner på 45 minutter, der adskilles af frikvarterer, foreslår lærerne undervisning i et sammenhængende forløb, kun afbrudt af en frokostpause midt på dagen.
Skolerne kan så vælge at lægge en af de nye aktivitetstimer, som kan rumme projektarbejde, temaforløb, lektiehjælp eller motion og bevægelse, ind i løbet af dagen for at skabe afveksling.
- Spørgsmålet om arbejdstid og ledelse, der er de to store stridspunkter, er ude af ligningen. Udspillet er et skridt på vejen idémæssigt, men parterne er stadig meget langt fra hinanden, og jeg er nok mere realist end optimist, siger han.
Han hæfter sig ved, at det første gang, at Danmarks Lærerforening taler om mere undervisning uden også at stille krav om en meget, meget stærk merfinansiering.
- Det er konstruktivt. Men der skal mange flere bevægelser til inde på midtbanen, før parterne kan finde hinanden, siger Stefan Hermann.
Børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) åbner fredag de politiske forhandlinger om reformen med forligskredsen, som tæller alle Folketingets partier med undtagelse af Liberal Alliance og Enhedslisten.
/ritzau/