Forbrugerombudsmanden, Henrik Øe, har modtaget en klage over VisitDenmarks udskældte reklame på YouTube.
Reklamen strider mod markedsføringsloven, der foreskriver, at det tydeligt skal fremgå af reklamen, at det også ér en reklame. Og det gjorde VisitDenmarks reklame om Karen, der søger faderen til sin søn, ikke.
"Vi har modtaget en klage," bekræfter jurist i Forbrugerstyrelsen, Birgitte Wested, over for Nyhedsbureauet Newspaq.
"Vi ved endnu ikke, om klagen vil udvikle sig til en sag mod VisitDenmark, men vi vil kigge på det," siger hun.
Selv om der kun er tikket en enkelt klage ind på Forbrugerombudsmandens kontor, kan der meget vel være flere på vej.
"De fleste plejer at sende deres klager med posten, så vi vil nok have modtaget flere klager, når vi når over på den anden side af weekenden," siger Birgitte Wested.
Hun kan ikke oplyse, hvem der har klaget, eller hvad klagen præcis indeholder.
Bestyrelsesformand for VisitDenmark, Georg Sørensen, kendte ikke til reklamen, før den blev publiceret og har allerede igangsat en evaluering af, hvad der præcis er sket.
"Når man går ind i en kampagne som den her og allierer sig med nogle partnere, så forventer jeg, at man er sikker på, at man holder sig inden for lovens rammer," siger han.
Folkene bag reklamen har haft gode intentioner, men resultatet har som bekendt været det stik modsatte. Georg Sørensen tager et eventuelt sagsanlæg med ro.
"Jeg har så meget tillid til forbrugerombudsmanden, at hvis han vælger at kigge på den her sag, så må vi tage den derfra," siger han og erkender, at organisationen har lært af sagen, og at man fremover vil være meget tydeligere i sit budskab.
Videoen fra VisitDenmark er blevet set af over en million mennesker verden over.