Af Morten Runge | moru@avisen.dk
Vore læsere Nanna og Jenny Villadsen ville egentlig have spurgt til gratisaviserne. Hvor meget mon det ekstra papir egentlig belaster miljøet? Men som året med Nyhedsavisen skred frem, fik pigerne kolde fødder.
»Vi tøvede. Vi mener nemlig, at CO2-udgiften ved at producere aviserne muligvis kan opvejes af den glæde, de bringer læserne,« skriver Nanna og Jenny Villadsen.
Derfor rettede hun i stedet fokus mod reklamerne.
Fuldfede smågrise
»Hvor meget CO2 kan man spare, hvis man siger nej til de reklamer, der dumper ind ad brevsprækken hver uge som fuldfede smågrise,« spørger vore to læsere.
Nyhedsavisens CO2-ugle har altid været modtagelig over for smiger, så derfor snupper den Nanna og Jennys spørgsmål og flyver ud til sin allierede, miljøingeniør Jacob Sørensen fra Informationscenter for Miljø & Sundhed.
Han lægger ud med at bekræfte, at tryksager koster CO2.
»Reklamer og aviser udleder CO2, når papiret bliver fremstillet, når de bliver trykt, og når papiret skal skaffes af vejen igen,« siger Jacob Sørensen.
Gratisaviser til sidst
Så smiler han skælmsk. For selvom vore læsere ikke spurgte til gratisavisernes omkostninger, så tager Jacob Sørensen dem med alligevel med i beregningerne.
Nyhedsavisens CO2-ugle holder vejret – og efter et par timer på lommeregneren ligger svaret klar:
»Ugebladene er de værste. Så kommer reklamerne og til sidst gratisaviserne,« lyder dommen fra Jacob Sørensen.
Han oplyser, at et kilo ugeblade udleder 1,6 kilo CO2, mens reklamerne står for 1,1 kilo og aviserne for 0,9 kilo.
Og eftersom hver borger i Danmark i gennemsnit modtager 20 kilo reklamer, giver det en samlet udledning på 23 kilo CO2 om året. Jacob Sørensen insisterer dog på at tilføje, at gratisaviserne faktisk er skyld i en tilsvarende udledning, fordi de udkommer oftere end reklamerne.
Men det hopper CO2-uglen let hen over og spørger videre: Hvad kan man så gøre, hvis man gerne vil læse reklamer eller avis, men også vil spare miljøet?
»Så skal man sørge for, at papiret bliver indsamlet og genanvendt,« siger Jacob Sørensen og påpeger, at man sparer cirka halvdelen af energien, hvis man laver nyt papir ud fra genbrugspapir.
Cirka hver sjette dansker siger nej tak til reklamer.
1 kilo avis 0,9 kilo CO2
1 kilo reklamer 1,1 kilo CO2
1 kilo ugeblade 1,6 kilo CO2