"Det kan udtrætte og fjerne ens ressourcer, og det er jo kedeligt, hvis man er på vej til arbejde. Det nedsætter ens værdi som arbejdskraft."
Så hård er dommen fra støjforsker Søren Peter Lund fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø i Politiken over en ny type tv-reklamer, der afspilles i S-togene i Københavns-området.
DSB er ved at installere skærme og højtalere i 110 S-tog - og gildet betales ved hjælp af reklamer, der afspilles cirka en tredjedel af tiden.
Hvor andet indhold på skærmene i toget er forholdsvist neutralt, så er reklamerne designet til at vinde opmærksomheden - og det er derfor, at de gør skade, siger Søren Peter Lund.
Han forklarer, at de uønskede lyde virker som støj - og her kan påvirkningerne føre til en nedsat præstationsevne.
Hos DSB afviser man at fjerne lyden på reklamerne - i hvert fald indtil videre.
"Vi er nu i en fase, hvor vi samler input, og så evaluerer vi løbende, men indtil videre følger vi den plan, der er lagt", siger salgsdirektør Niklas Marschall til Politiken.
Reklamerne i toget har tidligere været udskældt, fordi de viste reklamer, der var voldsomme for børn. De forbudte reklamer er dog nu blevet fjernet, oplyser DSB.