Da den islandske askesky sidste år bremsede flytrafikken i Europa, var der flyselskaber og rejsebureauer, som ikke ville hjælpe deres strandede kunder.
Nu slår fire principielle afgørelser i Forbrugerklagenævnet fast, at flyselskaber og rejsebureauegår ikke.
I sagerne mente rejseselskaberne ikke, at de skulle hjælpe de strandede feriegæster, fordi askeskyen var en uventet begivenhed, en såkaldt 'force majeure' (fransk for "større kraft", red.).
"Men afgørelserne slår fast, at selvom der er tale om 'force majeure', der normalt er ansvarsfritagende, så fritager det ikke rejseselskaber fra at have en pligt til at hjælpe," siger Henrik L. Sedenmark, specialkonsulent i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, og forklarer:
"Der er stadig en loyalitetspligt mellem de to parter, fordi de har indgået en kontrakt. Derfor skal selskaberne tage alle rimelige forholdsregler for at hjælpe forbrugeren."
Afgørelserne betyder, at rejseselskaber skal dække de uventede udgifter til eksempelvis hotel, mad og hjemtransport.
"Man kan godt forestille sig, at andre situationer vil kunne dækkes af det samme," forklarer Henrik L. Sedenmark og understreger, hvad man skal gøre i lignende situation, hvor naturkatastrofer og politiske uroligheder pludselig opstår:
"Det er vigtigt at klage med det samme og holde dit flyselskab eller rejsebureau op på det. Hvis det ikke hjælper, kan man efterfølgende gå til forbrugerklagenævnet, pakkerejseankenævnet eller domstolene."
Læs mere HER.