Rejsende med forsinkede tog går glip af millioner

Selv om forsinkede togrejsende har ret til kompensation, er det kun få, der søger om det, lyder det.
DSB udbetaler kompensation, når man er mindst 30 minutter forsinket og rejser med fjern-, regional eller S-tog med billet, klippekort, rejsekort eller årskort.
DSB udbetaler kompensation, når man er mindst 30 minutter forsinket og rejser med fjern-, regional eller S-tog med billet, klippekort, rejsekort eller årskort. Foto: Jens Nørgaard Larsen/Scanpix

Togrejsende, der er mere end 30 minutter forsinket, har ret til kompensation. Det er dog de færreste, som søger om basisrejsegaranti hos DSB.

Faktisk er 1,2 millioner togrejsende fra januar 2016 til september 2017 gået glip af kompensation, viser en beregning fra Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk.

Kun omkring syv procent af de passagerer, der havde ret til basisrejsegaranti hos DSB, søgte om det.

- Det er alt for mange passagerer, der ikke får de penge, de har ret til. Enten fordi de oplever det som for besværligt eller tidskrævende at søge, eller fordi de ikke kender deres rettigheder, siger Vagn Jelsøe, vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk.

Aske Wieth-Knudsen, underdirektør i DSB, siger til Ritzau, at DSB gør en stor indsats for at oplyse kunderne om muligheden for at få kompensation.

- Hvis toget er mere end en halv time forsinket, kalder personalet ud i højttalerne og oplyser om rejsetidsgarantien, siger underdirektøren.

Vagn Jelsøe vil gerne have, at det bliver lettere at få kompensation og foreslår, at den udbetales automatisk. Eksempelvis kunne pengene overføres via rejsekortsystemet.

For pendlere gælder det allerede, at de kan tilmelde sig og få kompensationen overført automatisk til deres nemkonto, når toget ikke er rettidigt.

Alle andre skal indsende dokumentation for rejsen, og så får man enten en ny billet eller 25 procent af prisen tilbage.

De tekniske løsninger, som ville gøre det muligt at koble rejsetidsgarantien sammen på rejsekortet, findes ikke i dag, siger Aske Wieth-Knudsen.

- Vi kan godt se på rejsekortet, hvornår kunden har tjekket ind og ud. Men vi ved ikke, hvilket tog kunden har benyttet. Det vil være svært for os at vurdere, om kunden er forsinket eller ej, siger han.

DSB udbetaler basisrejsegaranti, hvis man rejser med fjern-, regional eller S-tog med billet, klippekort, rejsekort eller årskort.

DSB oplyser, at virksomheden ikke selv har tal på, hvor mange passagerer der er berettiget til kompensation, og hvor mange penge der i så fald skulle have været udbetalt.

Dog kan DSB oplyse, at 97.400 har søgt om basisrejsetidsgaranti i perioden januar 2016 til september 2017, og de fik i alt udbetalt 16,9 millioner kroner.

Passagerpulsen har lavet beregningerne på baggrund af DSB's officielle passagertal for fjern- og regionaltog og sammenlignet dem med passagertilfredshedsundersøgelser, som udarbejdes af Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk.

Tallene er også sammenlignet med, hvor mange passagerer der ifølge DSB har søgt om rejsekompensation.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.