Snart kan det være slut med forsvundne kufferter, krøllede boardingkort og timelange køer i lufthavnen.
Den digitale revolution påvirker nemlig ikke bare vores personlige elektronik, men hele måden vi rejser på.
To eksperter giver her deres bud på, hvor du fremover vil mærke den nye teknologi på flyveturen.
1) Hurtigere flyveture
Som det første bliver fremtidens fly både hurtigere og mere komfortable.
Det vurderer tech-iværksætter Henrik Zillmer, der er grundlægger af Airhelp, som hjælper rejsende med passagerrettigheder.
Airbus og Boeing er eksempelvis på vej med supersoniske fly, som flyver hurtigere end 1000 kilometer i timen.
- Det betyder, at verden bliver meget mindre. For du kan pludselig komme om på den anden side af kloden på den halve tid, siger Henrik Zillmer.
Samtidig forbedrer man også flyets indmad, så man eksempelvis får bedre trykregulering og vinduer, som selv blænder ned for lyset, tilføjer Henrik Zillmer.
2) Styr på kufferten
I den lavpraktiske ende er det også snart slut med forsvundne kufferter.
Ligesom du kan følge din pakkepost online, kan du nemlig snart tracke din bagage undervejs via en app og en chip, fortæller Henrik Zillmer.
- Så man kan se, om kufferten forlod lufthavnen, kom med flyet og om den blev tjekket ind i den nye lufthavn til ens connecting flight, forklarer han.
Det gør Lufthansa, KLM og Delta Airlines allerede i nogen lande.
3) Farvel til papir
Hotelnøgler, papirpenge og printede boardingkort ryger også på pension, forklarer Stine Påskesen, der som chief digital officer hos Profil Rejser følger udviklingen tæt.
- Disney World har allerede nu et armbånd, som du betaler med, låser dig ind på hotellet med, og hvis du bliver fotograferet i en forlystelse, så bliver det lagret på armbåndets profil. Den slags kommer til at se meget mere af, fortæller hun.
Det kan være på selve flyveturen, hvor dine loyalitetspoint og billetter bliver lagret på et armbånd.
Det kan også være i security og check-in, hvor ventetiden kan blive kortere.
- Man forsker rigtig meget i det område, for det er én af lufthavnenes største flaskehalse, siger Stine Påskesen.
4) Skræddersyet rejse
Som en sidste ting bliver rejsen i højere grad skræddersyet dig, vurderer Stine Påskesen.
Det kan være via algoritmer, som skræddersyr rejser ud fra, hvad du tidligere har søgt på.
Det kan også være via stemmestyring, hvor du siger ”Hey Google – hvem laver rejser til Costa Rica”, og så giver telefonen svar, fortæller Stine Påskesen.
- Vi ved, at voiceteknologi er et kæmpestort indsatsområde for Google. Og flere og flere bruger stemmen til at søge med, siger hun.
/ritzau fokus/
Af Cecilie Lyngberg/ritzau fokus/