Ældre og syge patienter i Udkantsdanmark kan forvente dårligere service, når de skal transporteres rundt i kommunen eller regionen.
Det bliver ifølge Kommunernes Landsforening og Danske Regioner resultatet, hvis Regeringen får held til at gennemføre et lovforslag om taxikørsel, som i dag tredjebehandles i Folketinget. I et brev til transportminister Hans Christian Schmidt retter regionerne en skarp kritik af lovforslaget.
"Vi er bange for at dette lovforslag vil medføre en indskrænkning af konkurrencen med taxikørsel i Danmark," siger næstformand for Danske Regioner Carl Holst (V) til Newspaq.
I dag kan alle byde ind på kørselen, men fremover skal det kun være muligt for taxiselskaber. Det gør regeringen for at styrke taxidrift i ydreområderne.
Ifølge Danske Regioner vil en lovændring og derigennem manglende konkurrence udover forringelse i patienttransporten også koste kommuner og regioner op imod 300 millioner kroner i ekstraudgifter til taxier.
Venstres trafikordfører og medlem af Folketingets Trafikudvalg, Kristian Pihl Lorentzen afviser enhver kritik af, at der vil ske forringelser i patienttransporten.
"Det har intet med det at gøre. Tværtimod er sigtet med den lovændring netop at styrke taxi-dækningen ude i landdistrikterne. Taxi-erhvervet, når vi kommer uden for de store byer er meget, meget klemt," siger han.
Kristian Pihl Lorentzen mener, at lovændringen netop er til fordel for de danskere, som bor i Udkantsdanmark.
"Muligheden for at få en taxi i landområderne er alt for dårlig. Hvis man har fået lidt for meget at drikke en fredag aften, så kan de for mange være utroligt svært at få en taxi hjem," siger han og peger på, at lovændringen kan styrke erhvervslivet i de tyndt befolkede områder.
I SF raser man over en lovændring, som partiets trafikordfører, Anne Baastrup, der også er medlem af Trafikudvalget, finder forhastet og ødelæggende.
"Transportministeren har overhovedet ikke forholdt sig til, hvad han har i hænderne. Det er ikke for sjovt, at vi andre har rejst rundt i et år for at se, hvordan man kan løse denne problemstilling," siger trafikordføreren om transportminister Hans Christian Schmidts (V) lovændringsforslag.
Anne Baastrup mener, ud over forringet service for borgerne, at forslaget direkte er ødelæggende for erhvervslivet i Udkantsdanmark.
"Jeg har fået så mange henvendelser fra folk i busselskaber, der skriver, at de går konkurs, hvis loven gennemføres. Det kan vel ikke være meningen med erhvervspolitik, at folk skal gå konkurs," lyder det.
Hun peger på, at hele processen med lovændringen har været præget af utallige fejl og mangler fra transportministerens side.
Patienttransporten sker i dag mestendels med busser og Falck-biler. Det skønnes, at 500-600 vognmandsfirmaer har de såkaldte EP-tilladelser.
EP-tilladelser (Erhvervsmæssig Personbefordring) betyder, at der gives kommunalt tilskud til kørsel.