Børn fra børnehaver med god, stabil bemanding og mange uddannede pædagoger får bedre karakterer til folkeskolens afgangseksamen.
Det viser en ny undersøgelse fra AKF, Anvendt KommunalForskning.
Undersøgelsen er opsigtsvækkende og viser, at normeringen i daginstitutionerne har stor betydning, mener professor ved Danmarks Pædagogiske Universitet i Aarhus, Niels Egelund.
"Vi kan konkludere, at normeringen skal have en vis størrelse. Vi ligger i Danmark i verdensklasse, men vi skal sørge for, at den ikke bliver ringere, end den er idag," siger han til Newspaq.
Udenlandske undersøgelser har tidligere vist en sammenhæng mellem børnehavens kvalitet og børnenes karakterer i skolen, men det er første gang, at en sådan undersøgelse laves i Danmark, påpeger Niels Egelund.
"Og så er det nyt, at vi har så mange informationer af kvaliteten af det dagtilbud, som børnene har gået i. For vi kan se, om der har været udskiftning i personalet, og vi kan se, hvad normeringerne har været," siger han.
Ifølge undersøgelsen, der omfatter 30.000 børn, opnår eleverne en karakterfremgang på mellem 0,01 til 0,09 karakterpoint, hvis de har gået i en god børnehave med høj normering
"Selvom det ikke er et stort hop, så viser det alligevel, at det har haft en indflydelse. Man skal tænke på, hvor mange år, der er gået, imellem børnene har gået i daginstitutioner, og at de har det her karakterhop," siger Niels Egelund.
Bag undersøgelsen står forskere fra Anvendt KommunalForskning (AKF) i samarbejde med SFI - det Nationale Forskningscenter for Velfærd, Aarhus Universitet og Maastricht Universitet.