Kongelige markedsfører ikke virksomheder eller produkter, konstaterer kongehusets kommunikationsafdeling.
Det sker efter et billede af prins Nikolai, der angiveligt reklamerer for biludlejningsfirmaet Sixt, blev delt på de sociale medier.
Prins Nikolai beklager ifølge kommunikationsafdelingen samtidig fejltagelsen.
På billedet ses prins Nikolai siddende på køleren af en bil. Ved sin side har han en mand klædt i biludlejningsfirmaets farver. Billedet er efter al sandsynlighed en pressemeddelelse fra Sixt, og pressemeddelelsen er tilsyneladende sendt ud fredag eftermiddag.
"Prins Nikolai har valgt bil på abonnement fra Sixt All-inclusive", står der over billedet.
Blandt andre B.T. har forgæves forsøgt at få en udtalelse fra Sixt, men biludlejningsfirmaet er tavst, ligesom pressemeddelelsen ikke længere er tilgængelig.
Søren Jakobsen, journalist og forfatter til bøger om kongehuset, siger til B.T., at det ikke er sket før, at "kongehuset har fundet det nødvendigt at irettesætte et af sine medlemmer for at lave reklame".
Men han reklamerer for Dior ...
Prins Nikolai er som model dog ikke helt uvant med reklamer. I snart et år har prins Nikolai været model for flere internationale virksomheder.
Blandt andet er han aktuel i en kampagne for det prestigefulde modehus Dior, hvor han er en af frontfigurerne.
Han kommer blandt andet til at hænge på kæmpe store reklameskilte over hele verden, og skal gå for Dior på catwalken i Tokyo 30. november.