Fik hverken løn under sygdom eller feriepenge: Dumping-kontrakter skal for retten
Modelfoto: Iris/Scanpix
Piloter hos et flyselskab fik hverken løn under sygdom eller feriepenge. De var hyret ind som såkaldte falske selvstændige. Nu kommer der en principiel og vigtig sag om det i Arbejdsretten. En sag der kan få afgørende betydning for mange fagfolk.

Denne artikel er oprindeligt bragt på Luftfart.nu og bliver publiceret på Avisen.dk som en del af et samarbejde. Artiklen er redaktionelt udvalgt og bearbejdet af redaktionen på Avisen.dk.


En sag med stor betydning for piloters rettigheder til danske løn- og arbejdsvilkår bliver nu ført videre i Arbejdsretten. 

Det er kommet frem på et retsmøde i Arbejdsretten. Retssagen bliver af en ekspert i arbejdsmarkedsforhold beskrevet som potentielt lige så vigtig for arbejdstagerne som Ryanair-sagen i 2015. En sag der fik fagbevægelsen til ved flere lejligheder at få mennesker gå på gaden og demonstrere. 

Sagen drejer sig om det nu konkursramt Primera Airs brug af piloter hyret på kontrakter udenom selskabets overenskomst med Flyvebranchens Personale Union, FPU.

Primera Air gjorde flittig brug af piloter tilknyttet via et bemandingsbureau på skattely-øen Guernsey som 'contractors' - også kendt som falske selvstændige.

Primera Air, der profilerede sig på at sælge lavprisrejser, fik på den måde effektivt fjernet sit ansvar som arbejdsgiver. For piloten betød kontrakterne derimod nul kroner i løn under sygdom og ferie eller pension.

Sag handler om mere end job

Hos Primera Air blev brugen af contractors brugt til at sætte overenskomsten ud af drift for en stor gruppe piloter. Deres fagforening, FPU, lagde derfor sag an mod selskabet i sommeren 2018.

Kort efter gik Primera Air konkurs.

I visse sammenhænge kan man ikke videreføre en sag mod et selskab der går konkurs.

En aftale mellem LO-fagbevægelsen, der repræsenterer arbejdstagerne, og Dansk Arbejdsgiverforening gør imidlertid, at sagen kan føres videre på trods, forklarer Jan Gloggengieser Gam, advokat i Brancheorganisationen Luftfart og Jernbane, som FPU er en del af:

- Vi står her med et principielt synspunkt om, at piloter ansat som contractors via et bemandingsbureau skal anses som værende lønmodtagere. Formålet med sagen er at få prøvet lovligheden i brugen af falske selvstændige i Danmark, siger han og tilføjer:

- Det her handler ikke bare om luftfart. Det handler om at få bremset brugen af falske selvstændige som hyres ind udenom overenskomsten. Det har vi til eksempel set flittigt anvendt også indenfor blandt andet vejtransport og byggebranchen.

Samme betydning som Ryanair-sagen

Selvom den verserende sag handler om de ansatte i Primera Air, kan sagen dermed stor betydning for ansatte i både luftfart og andre brancher. Ikke bare i Danmark, men i hele den Europæiske Union, EU, fordi det helt principielt handler om, hvornår en arbejdstager er lønmodtager og dermed skal have rettigheder som lønmodtager.

Professor Henning Jørgensen ved Center for Arbejdsmarkedsforskning på Aalborg Universitet, har tidligere kaldt Primera Airs ansættelser for et eksempel på social dumping.

Han vurderer, at den principielle betydning af sagen på niveau med Ryanair-sagen fra 2015.

- Ryanair sagen handlede om at forsvare den danske model. Denne sag handler om noget andet, nemlig om en arbejdsgivers udnyttelse af uklarheder i den europæiske lovgivning. Derfor har denne sag for arbejdstagerne mindst lige så stor betydning som Ryanair-sagen, siger Henning Jørgensen til Luftfart.nu og tilføjer:

- Retstilstanden på dette område er uklar, fordi EU-reglerne er uklare. Derfor kan denne sag få store konsekvenser. Sagen har langt større betydning end Danmark. Selvom den ikke med det samme kommer til at gælder i resten af EU, får den stor værdi, da den vil danne præcedens i fremtidige sager.

Arbejdsrettens afgørelse vil med andre ord principielt åbne eller lukke døren for brug af falske selvstændige i flyvebranchen i størstedelen af Europa.

Læs hele artiklen på Luftfart.nu.