Polens præsident, Lech Kaczynski, hans hustru og en række andre af landets spidser blev lørdag formiddag dræbt i et flystyrt under indflyvningen til lufthavnen i den russiske by Smolensk.
Alle de 132 ombordværende blev dræbt, oplyser det russiske nyhedsbureau Itar-Tass.
Ud fra de foreløbige oplysninger omkring flystyrtet virker det meget uforklarligt, hvordan det russiskbyggede Tupolev Tu-154 kunne ramme trætoppene halvanden kilometer fra landingsbanen.
Det siger formand for den danske pilotforening, Mogens Holdgaard, til Nyhedsburauet Newspaq.
"Vi hører nu, at det var tåget vejr, og at det var andet landingsforsøg, hvor flyet fløj for lavt ind og landede i trætoppene. Det lyder meget foruroligende i forhold til udførelsen af flyvningen," siger han.
Ud fra de nuværende oplysninger kan det ikke slås fast, hvorvidt flyet styrtede på grund af en pilotfejl, en fejl på flyet - eller begge dele.
Men der er tale om en flytype, der ikke bruges ret mange steder længere, fortæller Mogens Holdgaard.
"Det er et meget gammelt fly på vej ud. Det er produceret fra 1968 og bruges så vidt jeg ved kun i Rusland, Polen og Nordkorea. Hvor gammelt lige præcis det her fly var, ved jeg dog ikke. Men det er ikke sådan, at fly bliver produceret og så flyver man i dem til de ikke kan længere. Selvom det er et ældre fly, så er alle vitale dele blevet skiftet ud løbende, så det fastholder den standard, da det blev produceret," siger han.
Da der er tale om et præsidentfly formoder han, at flyet var så moderne, som det var muligt for den flytype.
"Jeg vil tro, at det var opgraderet med de mest moderne og sikre landingssystemer og teknikker i det hele taget," siger Mogens Holdgaard.