Hver tredje motorcykel skal fjernes fra politiet. Det indgår som et af forslagene fra Rigspolitiet til at gøre færdselspolitiet mere effektivt.
I dag er der 210 motorcykler, men ordensmagten kan klare sig med 140, fremgår det af en intern analyserapport.
Det betyder, at hver motorcyklist i politiet ikke længere kan have "sin egen" Yamaha. I stedet må flere deles om den samme maskine.
Desuden lægger rapporten op til at fjerne en stor del af den patruljering, som sker, når motorcykelbetjentene kører til og fra arbejde.
I København er den såkaldte hjemkørsel ekstra og gratis arbejdstid til ordensmagten - og til gengæld får betjentene betalt brændstof.
I Rigspolitiet siger politidirektør Thorkild Fogde til Ritzau, at han ikke ønsker at kommentere konkrete tal fra rapporten.
- Men det drejer sig om at få udnyttet materiellet bedre, siger han.
Motorcyklisternes patruljering skal fremover foregå mere målrettet. De mange ture fra privaten til politistationen er for tilfældige.
Blandt de menige betjente er der flere steder uro ved udsigten til omlægningen. Nogle mener, at trafikanter endnu sjældnere vil komme til at se politiet.
Men politidirektør Thorkild Fogde vil ikke skrive under på, at der bliver mindre patruljering.
- Det behøver ikke at betyde mindre patruljekørsel. Det beror på den lokale planlægning, siger han.
De lokale ledere af færdselspolitiet, som Ritzau har kontaktet, ønsker ikke at kommentere planerne. Samme besked kommer fra chefpolitiinspektør Jørn Aabye i Københavns Politi.
Den endelige beslutning træffes af rigspolitichefen i løbet af efteråret, oplyser Thorkild Fogde.
I alt er der cirka 50 forskellige forslag til, hvordan der kan spares penge og arbejdstid i politiet. Den samlede gevinst er ikke gjort op. Alene motorcykel-forslaget ventes at give en besparelse på godt fire millioner kroner.
- Det er et forsøg på at kigge fremad og udvise rettidig omhu, forklarer politidirektør Thorkild Foged.