En psykisk ustabil pilot fra Ryanair - selskabet der er på vej ind i Danmark med 23 ruter - var lige ved at havarere fly med 166 passagerer ved en farlig landing i Rom i 2005.
Ifølge en rapport skyldtes den farlige landing dårlig vejr samt det faktum, at piloten netop havde mistet sin 3 måneder gamle søn, men valgte at tage på job alligevel af frygt for fyring.
Avisen.dk har fået pilot og formand for Dansk Pilotforening Mogens Holgaard til at se på rapporten fra de italienske luftfartsmyndigheder for at forklare landingens forløb.
"Det er særdeles bekymrende, at piloten ikke er tryg ved at fortælle sine foresatte om sine personlige problemer, og at han derfor møder op til flyvning, selv om han ikke er "fit for flight". Der er tale om et alvorligt problem i forhold til et af de vigtigste sikkerhedsmæssige principper og regler for luftfarten," siger Mogens Holgaard.
Dette fremgår af rapporten:
- Kaptajnen var psykisk nedbrudt efter tabet af sin søn.
- Piloten fortæller, at han frygtede for fyring, hvis han ikke fløj.
- Andenpiloten havde kun lille erfaring, 430 flyvetime, dvs. godt et halvt år med branchens normale arbejdstid.
- Ugen inden den farlige landing har andenpiloten arbejdet meget. Han har været i luften i 28 timer på syv dage. (De arbejdstimer han har på jorden er ikke talt med i rapporten). Antallet af timer er inden for lovens grænse.
- Begge piloter har haft en arbejdsdag på godt 12 timer med få pauser. Ryanair har 25 minutter fra flyet lander til det skal være i luften igen (også kaldet turn-around tid). Det er kortere end andre selskaber.
- Piloterne indstiller vejrradaren forkert.
- De indstiller højdemåleren forkert.
- De rammes af hårdt uvejr.
- De mister dømmekraften under landingen.
- De mister orienteringen ved indflyvningen til Roms lufthavn Ciampino.
- De flyver ind i andre flys landingsruter.
- De er ca. 125 meter fra at ramme jorden med en fart på ca. 370 kilometer i timen.
- De skulle have været i ca. 400 meters højde med en fart på ca. 100 kilometer i timen.
- Flyets alarmsystem slår til, da piloterne kommer for tæt på jorden. Det får piloterne til at vende næsen op ad igen.
- De beslutter på få sekunder at flyve til en anden lufthavn uden at kontrollere hos flytårnet, om vejret er bedre dér. Det viser sig, at vejret er dårligere.
- Piloterne har igen problemer med at lande i nummer to lufthavn.
- Andenpiloten forholder sig for passiv.
- Han beslutter, at prikke kaptajnen på skulderen og spørge, om kaptajnen er ok. Kaptajnen genvinder overblikket, og flyet lander sikkert.
Kilde: Pilotforeningens fortolkning af rapport fra ANSV: "Serious Incident. To B737-800, Registration EI-DAV, On Aproach to Rome Ciampino and Fiumicine Airports, September 7th 2005".