- Det er det bedste tog, jeg har kørt med længe, det er lækkert , friskt og nyt, men jeg har jo heller ikke set toilettet endnu, smiler en imponeret Anne Lise Nygaard, der er en af de heldige passagerer på det skandaleombruste IC4-togs jomfrurejse fra Ålborg til København.
Samme positive melding kommer fra en anden passager - Jeppe Søndergaard, der kalder sig selv for togentusiast og har medbragt et videokamera for at forevige oplevelsen.
- Jeg er meget positiv. Der er større benplads end i de almindelige tog, og sæderne er gode. Jeg håber snart, de kommer i ordinær drift, siger han.
Uden varsel fra DSBs side, blev der i går solgt billetter til de længe ventede IC4-tog, der har været fem år undervejs. Den italienske leverandør AnsaldoBreda har både haft problemer med tidsfristen og sikkerheden i togene.
Toget har tidligere kørt mellem Ålborg og Århus samt Århus og Fredericia i en testperiode, men det er først nu, at toget er blevet endeligt godkendt til at køre igennem Storebæltstunnellen og til Københavns Hovedbanegård. Dermed opfylder den italienske togleverandør AnsaldoBreda det ultimatum, DSB gav dem i maj, om at levere det første enkeltkørende togsæt i august i år.
AnsaldoBreda har fået en anden frist til maj 2009. Til den tid skal alle 14 enkeltkørende IC4-togsæt være godkendt og sat i drift mellem landsdelene.
Fra og med i dag kører et af to godkendte togsæt med passagerer som henholdsvis InterCity- og InterCityLyn-tog mellem landsdelene et par gange om ugen. Det andet er til uddannelse og tilretninger.
Det første IC4-tog ventes at afslutte sin jomfrurejse på Københavns Hovedbanegård klokken 13.30.
IC4-sagen kort
I december 2000 bestiller DSB 83 IC4 -togsæt hos den italienske togfabrikant AnsaldoBreda til en pris af 5 milliarder kroner.
Levering skulle ske fra midten af 2003 og frem til 2006. Men indsættelsen af IC4 bliver gang på gang udsat, da der er store problemer med teknikken.
I december 2006 frikender en rapport fra Rigsrevisionen DSB og giver fabrikanten AnsaldoBreda hovedansvaret for forsinkelsen.
Juni 2007: De første IC4 -tog indsættes i overvåget prøvedrift mellem Århus og Ålborg.
I februar 2008 får en mistænkelig lugt af udstødningsgasser DSB til at indstille driften af IC4-togene.
21. maj 2008 kommer det frem, at DSB har givet AnsaldoBreda et ultimatum. IC4-toget skal køre i landsdelstrafikken inden et år - ellers er kontrakten til en værdi af fem milliarder kroner ophævet.
7. august 2008: Det første IC4-tog kører mellem Ålborg og København.
Til maj næste år skal alle 14 TC4-togsæt være godkendt og sat i drift.