Svindlere fisker igen efter dine personlige oplysninger. Denne gang sker det via sms, hvor svindlerne beder dig om at bekræfte dine oplysninger til din NemID-konto.
Sms'en er dog svindel og ifølge TV 2 let at gennemskue. Den er skrevet på ubehjælpsom dansk. Der står blandt andet "Bekræft dine oplysninger presserende", hvilket peger på, at teksten er oversat maskinelt af for eksempel Google Translate, og at det derfor er udenlandske svindlere, som er på spil.
Ifølge TV 2 har tusindvis af danskere modtaget beskeden det seneste døgn.
Den fulde tekst lyder således: "Vi informerer dig om, at din NemID-konto er blokeret. Bekræft dine oplysninger presserende, hvis ikke du vil få en ny kode nøgle i 3 uger".
Svindlerne sender beskeden med Nets som afsender, men kortudbyderen bruger ikke den form for kommunikation.
- Vi ville aldrig henvende os på den måde. De her numre er ikke usædvanlige, så heldigvis ved de fleste, at det er svindel, men derfor er det alligevel vigtigt, at ingen er i tvivl om, hvad de skal gøre, når de får den, siger kommunikationsansvarlig ved Nets, Søren Winge, til TV 2.
Nets anbefaler ved sådanne sms'er, at man sletter beskeden og hverken trykker på link eller besvarer beskeden.
Gode råd fra Nets
Nets skriver desuden på sin webside, at man udover sms-svindlere også skal være varsom overfor snyde-emails og ditto telefonopkald.
Så snart, der spørges efter persondata, er det direkte adgang til blandt andet dine penge, som svindlerne går efter.
Derfor opfordrer Nets til, at man aldrig videregiver følsomme oplysninger om netbankkonti, betalingskort, kontrolcifre, CPR, NemID-nøglekort med mere.
Derfor anbefales det, at man er særlig opmærksom på følgende:
- Telefonopkald fra svindlere kommer typisk kommer fra engelsktalende personer.
- Mange snyde-e-mails og snyde-sms'er er typisk skrevet på dansk. Nogle af disse e-mails bruger dog ofte 'ae' i stedet for 'æ', 'oe' i stedet for 'ø' og 'aa' i stedet for 'å'.
Hvis du modtager e-mail eller sms, skal du:
- Undlade at opgive nogen form for personlige kortdata.
- Videresende den til Nets' phishing-analyseafdeling, phishing-dk@nets.eu
- Slette den!
Hvis du modtager et telefonopkald, skal du:
- Undlade at opgive nogen form for personlige oplysninger.
- Afbryde forbindelsen.
Har du allerede opgivet dine personlige data, skal du hurtigst muligt kontakte din bank og sørge for at få spærret den/de konti eller det/de betalingskort, du har afgivet oplysninger om.

Sms'en ser umiddelbart tilforladelig ud. Men Nets ville aldrig kommunikere på den måde. Screendump: Nets.