VORES VALG

Papirnusseri er 95 pct spild af tid

Lærerne på Guldberg Skole er trætte af papirarbejde og tests. Vi vil hellere bruge tid på undervisning, lyder opfordringen til politikerne.
Lærerne på Guldberg Skole efterlyser tid til at undervise eleverne. Vi bruger alt for meget tid på papirarbejde, fortæller de.
Lærerne på Guldberg Skole efterlyser tid til at undervise eleverne. Vi bruger alt for meget tid på papirarbejde, fortæller de.
Foto: Jakob Krarup Bjerregaard

”Grisen bliver ikke tungere af, at man vejer den.”

Sådan siger Hanne Pedersen, der er klasselærer på Guldberg Skole i København.

Avisen.dk er taget på besøg på lærerværelset for at høre, hvad der ligger lærerne på sinde under valget. Fra de fleste lærere er meldingen klar: Vi bruger for meget tid på at udfylde planer og papirer og for lidt tid på at undervise eleverne. Det skal politikerne lave om på.

”Der er alt for meget fokus på dokumentation og for lidt på undervisning. Lad os dog få lov til at undervise,” siger Hanne Pedersen.

Ugeplaner, kvartalsplaner og elevhandlingsplaner er nogle af de mange papirer, hun er træt af at udfylde, men som skolelærere skal bruge tid på for at leve op til kravene fra Undervisningsministeriet.

Stjæler tid fra fordybelse

Kollegaen Birgitte Svendsen nikker genkendende. Hun anslår, at hun bruger i hvert fald en time om ugen på at dokumentere, hvad hun laver.

”Det stjæler tid fra fordybelsen. Vi er nødt til at skøjte hen over det faglige,” siger hun.

Lærer Jesper Grann, der underviser i blandt andet matematik og historie, supplerer:

”Elevplanerne er 95 procent spild af tid. Det kan være godt for nogle ganske få elever, men i langt de fleste tilfælde er det spild af tid. Det er en unødvendig bureaukratisering,” mener han.

For mange tests

Også de mange tests, der er blevet indført fra centralt hold, får hårde ord med på vejen på lærerværelset.[pagebreak]
”Prøver kan være et godt redskab, men dem foretager vi altså også selv af egen drift, fordi vi vil vide, om eleverne har lært det, vi har undervist dem i. Men vi har ikke brug for tests udefra,” siger hun.

Både Jesper Grann og Hanne Pedersen mener, at de nationale tests og PISA-prøver bliver for dominerende i undervisningen.

Tests styrer undervisningen

”Vi er nødt til i en vis grad at målrette undervisningen mod de nationale tests. Det er ikke hensigtsmæssigt, for det er ikke altid det, eleverne har brug for at lære noget om,” siger Jesper Grann.

Hanne Pedersen kommer med et eksempel. For nyligt har hun brugt lang tid på at undervise sine tosprogede elever i danske ordsprog og talemåder, ”for at de ikke skulle falde igennem i den nationale test”.

”Men egentlig kunne jeg have brugt tiden langt bedre på at lære dem nogle andre ting,” siger hun.

Jesper Grann tager ordet:

”Eleverne har fået færre undervisningstimer, og det er derfor, vi klarer os dårligere i PISA-tests. Giv os mulighed for at undervise mere - så kommer det til at gå bedre,” siger han.

Frokostpausen

Hver dag gennem valgkampen besøger Avisen.dk en dansk arbejdsplads for at høre, hvad der er på dagsordenen.

Vi vil finde ud af, om medarbejderne taler om de samme emner som politikerne.

Hvad betyder politikernes 'vækst', 'ledighed' og 'bureaukrati' i virkeligheden.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.