Armene er lagt over kors hos flere faglige grupper, allerede inden regeringen har fremlagt sit udspil til en ny folkeskolereform.
Hos fagforeningen for 65.000 pædagoger, BUPL, er formand Henning Pedersen dybt utilfreds med, at hverken han, lærerne, skolelederne eller forældrene har været med til at drøfte udspillet.
- Det er et problem, at ingen af parterne har været inddraget i forhold til det konkrete udspil. Der er mange elementer, man kunne have drøftet. Og dermed skabe et større kvalitativt løft af folkeskolen, som vi alle er interesserede i, siger han til Newspaq.
Henning Pedersen siger, at reformen rummer fornuftige elementer. Men det er ikke sikkert, at udførelsen af reformen i praksis bliver så vellykket, fordi parterne savner ejerskab.
- Det er en brist fra, at der blev snakket om partnerskab i foråret, til nu at starte med ikke at involvere parterne. Det er først nu, det skal til at se. Og nu ved regeringen faktisk ikke, hvad parterne siger til udspillet. Det savner vi en dialog om på forhånd, siger Henning Pedersen.
Han nævner som eksempel, at eleverne i folkeskolen skal have flere timer på skoleskemaet frem over. Og hvis undervisningen skal struktureres på en måde, så eleverne får mere ud af de lange dage, så kræver det, at alle parter spiller med.
- Det er vigtigt, at det bliver en varieret dag, så man ikke bare giver flere fag, men også større variationen i måden, undervisningen bliver tilrettelagt på. Og så er det vigtigt, at man laver en forbindelse til et ordentligt fritidstilbud til de mindste, når deres skoledag slutter klokken 14, siger BUPL-formanden.