OW Bunker havde så stor en position på verdensmarkedet for skibsbrændstof, at selskabets kollaps har sendt chokbølger igennem hele branchen.
Det vurderer Jens Maul Jørgensen, der er formand for interesseorganisationen IBIA - The International Bunker Industry Association, over for Finans.
- Det er en meget kedelig sag for hele branchen, og det er dybt, dybt tragisk, siger han.
Ifølge IBIA havde OW Bunker erobret ni procent af verdensmarkedet og dystede med amerikanske World Fuel Services om at være den største spiller i verden.
Danmark har haft en markant position blandt leverandører af skibsbrændstof. Dan-Bunkering i Middelfart hører således også til blandt de største i verden, mens Monjasa i Fredericia med en omsætning i 2013 på 12 milliarder kroner befinder sig i en større mellemgruppe.
Netop den nærmeste danske konkurrent, Dan-Bunkering, ser meget dystert på OW Bunkers konkurs i forhold til branchen for skibsolie trods muligheden for at få flere kunder i butikken.
- Det er suverænt den største negative begivenhed i branchen i de 16 år, jeg har været her. Det er sørgeligt for branchen og de medarbejdere, det går ud over, har Keld Demant, CEO i danske Bunker Holding, der kontrollerer gruppen af selskaber i Dan-Bunkering, udtalt i forbindelse med konkursen i OW Bunker.
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.