OVERBLIK: BT's vej fra guldkalv til gratis nyhedskanal
BT''s forside fra fredag d. 29. juli 1938, hvor svømmeren Jenny Kammersgaard skabte jubel med sine langdistanceture. Foto: Bax Lindhardt/Scanpix
Tabloidavisen BT fortsætter efter omlægning i papirform, men websitet bt.dk bliver hovedkanalen.

En over 100 år lang æra fortsætter også efter omlægningerne i det Berlingske Hus, som blev udmeldt onsdag.

BT udkommer fortsat som papiravis, men med færre sider. Fremover skal websitet bt.dk være hovedkanal.

Læs mere om BT's historie her:

* BT, under navnet B.T., blev startet af journalisten Henry Hellsen i 1916 under Berlingske. Navnet kom fra Berlingskes store hus på Rådhuspladsen, B.T.-Centralen, hvor avisen blev solgt fra.

* Ideen til B.T., der var blandt Danmarks første tabloidavis, kom fra det tyske B.Z., Berliner Zeitung, der i 1904 blev til B.Z. am Mittag, en formiddagsavis.

* B.T. fik i modsætningen til Berlingske Tidende et fysisk mindre format - det såkaldte tabloidformat. Samtidig var tonen mere uformel, underholdende og der var fokus på sport og københavnsk lokalstof.

* Allerede inden for to år gav avisen overskud.

* Op gennem 1920'erne slog avisen for alvor igennem som underholdende formiddagsblad med tegninger af Storm P.

* Oplaget steg kontinuerligt, og i 1950'erne var B.T. periodevis Danmarks største avis. I de gyldne tider i 1970'erne nåede oplaget 238.000 styk.

* Avisen var på det tidspunkt slagkraftig aktør i den danske medieverden og vandt eksempelvis i 2002 en Cavling-pris for afsløringerne af Peter Brixtoftes ulovlige handlinger som borgmester i Farum Kommune.

* Det går dog på linje med andre aviser tilbage for B.T. fra slutningen af 1980'erne, da en lavkonjunktur holder økonomien i et jerngreb.

* Samtidig skifter BT strategi flere gange. Omkring årtusindskiftet introduceres en ny strategi, hvor BT skal være mindre tabloid i sin journalistik og mere sober.

* Det skal stå i modsætningen til Ekstra Bladets udtryk, der er domineret af Side 9-pigen og et mere offensivt sprog.

* Oplagstallet fortsatte dog med at falde. I starten af 1990'erne var oplaget 190.000.

* Ved årtusindskiftet var det faldet til 124.000, og de seneste tal fra 2014 viser et oplag på 47.000.

* I 2012 droppede man punktummerne i navnet i forbindelse med en relancering.

* I november 2016 blev gratisavisen Metroxpress og BT slået sammen i selskabet BTMX, hvis hovedejer er Berlingske Media.

* Kort efter blev den mangeårige chefredaktør Olav Skaaning Andersen fyret.

* Styringen blev overtaget af Jens Grund, der dog allerede i januar 2018 bliver erstattet af tidligere chef på TV2 Michael Dyrby.

* 28. februar præsenterer han den nye strategi. Den indebærer, at papiravisen går ned i sideantal, samtidig med at bt.dk fremover skal være den vigtigste nyhedskanal for BT-brandet.

Kilder: Ritzau, BT, DeDanskeAviser.dk

/ritzau/