OVERBLIK: BT's vej fra guldkalv til gratis nyhedskanal

Tabloidavisen BT fortsætter efter omlægning i papirform, men websitet bt.dk bliver hovedkanalen.
BT''s forside fra fredag d. 29. juli 1938, hvor svømmeren Jenny Kammersgaard skabte jubel med sine langdistanceture.
BT''s forside fra fredag d. 29. juli 1938, hvor svømmeren Jenny Kammersgaard skabte jubel med sine langdistanceture. Foto: Bax Lindhardt/Scanpix

En over 100 år lang æra fortsætter også efter omlægningerne i det Berlingske Hus, som blev udmeldt onsdag.

BT udkommer fortsat som papiravis, men med færre sider. Fremover skal websitet bt.dk være hovedkanal.

Læs mere om BT's historie her:

* BT, under navnet B.T., blev startet af journalisten Henry Hellsen i 1916 under Berlingske. Navnet kom fra Berlingskes store hus på Rådhuspladsen, B.T.-Centralen, hvor avisen blev solgt fra.

* Ideen til B.T., der var blandt Danmarks første tabloidavis, kom fra det tyske B.Z., Berliner Zeitung, der i 1904 blev til B.Z. am Mittag, en formiddagsavis.

* B.T. fik i modsætningen til Berlingske Tidende et fysisk mindre format - det såkaldte tabloidformat. Samtidig var tonen mere uformel, underholdende og der var fokus på sport og københavnsk lokalstof.

* Allerede inden for to år gav avisen overskud.

* Op gennem 1920'erne slog avisen for alvor igennem som underholdende formiddagsblad med tegninger af Storm P.

* Oplaget steg kontinuerligt, og i 1950'erne var B.T. periodevis Danmarks største avis. I de gyldne tider i 1970'erne nåede oplaget 238.000 styk.

* Avisen var på det tidspunkt slagkraftig aktør i den danske medieverden og vandt eksempelvis i 2002 en Cavling-pris for afsløringerne af Peter Brixtoftes ulovlige handlinger som borgmester i Farum Kommune.

* Det går dog på linje med andre aviser tilbage for B.T. fra slutningen af 1980'erne, da en lavkonjunktur holder økonomien i et jerngreb.

* Samtidig skifter BT strategi flere gange. Omkring årtusindskiftet introduceres en ny strategi, hvor BT skal være mindre tabloid i sin journalistik og mere sober.

* Det skal stå i modsætningen til Ekstra Bladets udtryk, der er domineret af Side 9-pigen og et mere offensivt sprog.

* Oplagstallet fortsatte dog med at falde. I starten af 1990'erne var oplaget 190.000.

* Ved årtusindskiftet var det faldet til 124.000, og de seneste tal fra 2014 viser et oplag på 47.000.

* I 2012 droppede man punktummerne i navnet i forbindelse med en relancering.

* I november 2016 blev gratisavisen Metroxpress og BT slået sammen i selskabet BTMX, hvis hovedejer er Berlingske Media.

* Kort efter blev den mangeårige chefredaktør Olav Skaaning Andersen fyret.

* Styringen blev overtaget af Jens Grund, der dog allerede i januar 2018 bliver erstattet af tidligere chef på TV2 Michael Dyrby.

* 28. februar præsenterer han den nye strategi. Den indebærer, at papiravisen går ned i sideantal, samtidig med at bt.dk fremover skal være den vigtigste nyhedskanal for BT-brandet.

Kilder: Ritzau, BT, DeDanskeAviser.dk

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.