Drop vanetænking, når du bruger mailprogrammet Outlook. Programmet kan nemlig bruges til at vedligeholde dine kontakter, holde øje med nyheder og lagre information om det netværk, du arbejder med.
Christian Kjær fra Officekonsulenterne.dk giver dig her en guide til, hvordan du bedst bruger Outlook.
Kontaktpersoner:
Vælg fanebladet 'kontaktpersoner' og vælg 'ny'. Her kan du skrive en masse om kontakten.
Det vigtigste er notefeltet. Her kan du skrive notater om, hvornår og om hvad, du har snakket med kontakten. Det giver overblik og vil hjælpe dig, når du skal have kontakt til den person på sigt.
Opfølgning af kontakter:
I dit job skal du tit følge op på samtaler med dine kontakter og samarbejdspartnere. Det kan være svært at overskue. Nogle skal plejes tit, andre sjældnere.
Vælg knappen 'follow up'. Så kan du markere, hvornår du næste gang skal agere med din kontakt. Du vil helt automatisk blive mindet om det af Outlook.
Kategorisering af kontakten:
Vælg knappen 'farve' og dernæst 'kategorisering'. Her har du mulighed for at inddele dine kontakter i grupper og farver, så du nemt vil kunne navigere rundt i flere hundrede kontakter.
Søgning på kontaktpersoner:
I søgeboksen øverst kan du søge efter personer i dit kartotek. Hvis du har udfyldt alle ovenstående punkter, vil du hermed nemt finde frem til den person, du skal finde.
Få resten af verden ind i Outlook:
Du skal have så meget data som muligt ind i Outlook. Det kan være nyheder, blogs og sociale medier som LinkedIn og Facebook.
- Kopier adressen fra det sted, du vil have ind i Outlook(Ctrl C).
- Gå til Outlook.
- Klik på mail i navigationsvinduet nederst til venstre.
- Find mappen RSS Feed, højreklik og vælg Add New RSS Feed.
- Indsæt den kopierede adresse i tekstfeltet (Ctrl V).
Herefter vil Outlook synkronisere det, du gerne vil følge med i. Det gør det langt mere overskueligt, og du slipper for at søge efter det, du synes er spændende.
God fornøjelse med at få mere ud af Outlook.