Et ambitiøst mål.
Sådan lyder flere reaktioner, efter det er blevet aftalt, at Danmark i 2030 skal reducere sine CO2-udledninger fra bønder, biler og boliger med 39 procent målt i forhold til 2005.
Målet er resultatet af en aftale, der fredag er indgået på EU's klimaministermøde i Luxembourg.
Med forliget i Luxembourg fordeler EU regningen for de store løfter på klimatopmødet i Paris i december 2015 imellem sig.
Få et overblik over reaktioner efter aftalen her:
* Lars Aagaard, administrerende direktør i Dansk Energi:
- Det er et ambitiøst mål for Danmark. Men hvis vi sætter tidligt ind og samtidig giver energisektoren mulighed for at løfte sin del, kan vi godt nå det.
- Nu handler det om, at vi erstatter forbrændingsmotoren i vores biler med el og udskifter olie- og gasfyr med varmepumper.
* Branchedirektør i Dansk Industri Energi Troels Ranis:
- Danmark har påtaget sig et af de højeste klimamål i EU for de ikke-kvotebelagte sektorer. Det er ambitiøst, og nu skal målet opfyldes omkostningseffektivt og smart.
- Nu følger der forhandlinger med Europa-Parlamentet og forhandlingerne om en dansk energiaftale, som også kan sikre nogle reduktioner inden for transportsektoren og landbruget.
* Viceformand Lars Hvidtfeldt i Landbrug & Fødevarer:
- Byrden er blevet gjort mindre med aftalen her. Så stor ros til regeringen for den indsats, de har lavet, og det resultat, de har landet.
- Hvis aftalen bliver implementeret forkert, og vi skal levere de 33 procent fra den ene dag til den anden, vil det stadig være meget alvorligt og en stor udfordring for os i erhvervet.
- En fortsat reduktion af klimagasser kræver tid til nødvendig tilpasning. Dansk landbrug er allerede et af verdens mest klimaeffektive.
* Radikales klimaordfører, Ida Auken:
- Den her aftale er godt nyt for os, der kæmper for et mere klimavenligt Danmark. Men ministeren får utroligt travlt, for der er lang vej igen, hvis Danmark skal leve op til aftalen.
- Det sidste, vi har set regeringen lave, er en sort aftale om registreringsafgifter. Vi har endnu til gode at se en konkret plan fra klimaministeren om, hvordan både transport og landbruget skal blive grønnere.
/ritzau/