Når USA´s præsident Obama den 9. december betræder dansk jord for anden gang, kan det vise sig at blive en rigtig god forretning for Danmark.
For med præsidentens besøg, er det lidt mere sandsynligt, at der kommer en international klimaaftale på plads. Og det er noget, der vil sende gode signaler til potentielle turister og virksomheder, der vil smide penge i turismen, lyder det fra turisme organisationen VisitDenmark.
"Den øgede sandsynlighed for at der bliver indgået en aftale, gør at brandingeffekten af det klimatopmødet bliver større især for dansk erhvervsturisme, men også med afsmittende effekt på Danmark som feriedestination," siger direktør i VisitDenmark Lars Erik Jønsson.
Direktøren fortæller, at der internationalt i stor stil konkurreres på at få internationale virksomheder til at holde netop deres kongres eller store møder i storbyerne. Det er nemlig noget der generer stor vækst for servicesektoren i landet.
"Og det er klart, at hvis vi afholder et meget vellykket klimatopmøde, så vil Danmark og København blive set som et attraktivt sted at holde sådanne møder og kongresser fremover," siger Lars Erik Jønsson.
Men hvis vi skal have det fulde turismeudbytte af Obama-effekten, så skal han ikke kun vise sig i Bella Center, men ud blandt almindelige mennesker, sådan som præsident Clinton gjorde det, da han besøgte Danmark tilbage i sommeren 1997.
"Clinton talte jo inde midt i København, og man havde et stort arrangement, hvor han deltog," siger direktøren i VisitDenmark og forklarer, at den slags giver fantastiske billeder, der kan bruges i turistbrochure og markedsføring.
Men direktøren erkender, at Obama nok ikke får tid til at bevæge sig meget uden for Bella Center på den ene dag, der ind til videre er afsat til klimabesøget. Dagen efter, den 10. december, skal præsidenten til Oslo og modtage Nobels Fredspris, som han er blevet tildelt.
I begyndelsen af oktober var Obama også i København som led i Chicagos bud på afholdelsen af OL i 2016.