Julehilsnen er blevet endnu mere digital. Vi sms'er fingrene sønder og sammen på Jesu-fødselsdag, hvor det i år blev til 62 millioner af de små beskeder.
Det er Mobilsiden.dk, der har opgjort sms-tallene for Juleaften i år fra Telia, Telenor og TDC.
De 62 millioner beskeder skal ses i forhold til 43 millioner i 2008 - hvilket svarer til en stigning på godt 44 procent.
I forhold til en almindelig torsdag var SMS-forbruget juleaften hos Telenor 45 procent højere, mens Telias kunder lå 20 procent over det niveau.
Tallene er målt fra den 24. december 2009 kl. 06.00 til 25. december 2009 kl. 06.00
Selvom vi sms'er helt og aldeles vildt, er julebordet dog fortsat en nogenlunde fællesbegivenhed.
"Vi kan se, hvordan mobilen bliver brugt til at få styr på planerne og ønske glædelig jul i løbet af dagen. Her er forbruget højt. Til gengæld helliger danskerne sig familien, middagen og gaverne fra klokken 18 til 21. Herefter stiger forbruget igen markant", siger Peter Krogsgaard, salgs- og marketingsdirektør i Telia.
På Telias netværk toppede juleaften klokken 23 med 300 SMS'er pr. sekund.
MMS-beskederne har ikke, på samme måde som SMS, fat i mobilbrugerne.
Telenor rapporterer et fald på godt 32 procent juleaften 2009 mod 2008, hvilket bringer MMS-forbruget juleaften ned på 2007-niveau.
Danskerne sender i gennemsnit 183 SMS'er, for hver gang vi sender én MMS. Det viser IT- og Telestyrelsens tal for andet halvår 2008 og første halvår 2009.