Helle Thorning og Co. modtager et inddirekte skulderklap fra de højtuddannede ledige, som ikke længere er tvunget til at lade sig aktivere hos private jobfirmaer.
Arbejdsløse med lange uddannelser på CV'et er mere tilfredse med indsatsen på kommunale jobcentre end hos de såkaldte 'anden aktører'.
Det viser en omfattende evaluering, som økonomisk vismand Michael Svarer og tidligere vismand Michael Rosholm i samarbejde med Rambøll har foretaget for Arbejdsmarkedsstyrelsen.
"Konklusionen er, at jobcentrene er lige så gode til at vejlede og varetage gruppen af højtuddannede ledige som anden aktør. Og i forhold til de lediges egen oplevelse ser vi en højere grad af tilfredshed blandt dem, som er tilknyttet jobcentre," forklarer Michael Svarer, der er professor på Aarhus Universitet.
Opgør med pipfuglekurser
I 2006 gjorde den daværende borgerlige regering det obligatorisk for kommunerne at lade private jobfirmaer varetage indsatsen for højtuddannede ledige.
Efter flere års kritik af 'pipfuglekurser' og meningsløs aktivering fik de højtuddannede ledige igen frit valg mellem jobcenter og jobfirma efter regeringsskiftet i 2011.
Baseret på data fra over 3.000 ledige akademikere har Arbejdsmarkedsstyrelsen nu offentliggjort en evaluering, som belyser forskellen på jobcentre og private aktører.
Ifølge rapporten er jobcentre og private aktører nogenlunde lige gode til at få ledige akademikere i job.
Flest ledige er dog tilfredse med den indsats, der møder dem på jobcentrene. Hvor kun 29 procent er tilfredse med den private aktør, er 43 procent tilfredse med jobcentret.
Beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S) føler sig bekræftet i, at det var det rigtige at give kommunerne frie hænder i forhold til brug af jobfirmaer.
"Den tidligere regerings løsning med tvungen brug af anden aktør låste beskæftigelsesindsatsen. I dag kan jobcentrene frit vælge, om de selv vil vejlede ledige akademikere eller ser fordele ved at anvende en anden aktør. Det, synes jeg, er en god løsning," siger hun.
Jobcentre er mere kompetente
Evalueringen viser, at private jobfirmaer er mere flittige til at sende ledige i virksomhedspraktik eller andre former for aktivering, men at det ikke giver bedre chancer for at komme i job.
På jobcentrene oplever ledige dog generelt en højere kvalitet af den rådgivning, de modtager.
Overordnet betragter de sagsbehandlerne som mere kompetente og velforberedte end hos de private aktører, lige som flest mener, at forløbet på et jobcenter har bragt dem tættere på job.
Jobfirmaer: Hetz påvirker ledige
I Jobrådgivernes Brancheforening - som repræsenterer de private aktører - modtages evalueringen med skepsis.
"Der er grund til at kritisere, at undersøgelsen ikke inddrager omkostninger ved at gennemføre de her forløb. Hvis omkostningerne ved at bruge private aktører er mindre, så er effektiviteten jo større," siger direktør Jørgen Borre Larsen.
At ledige skulle være mere positive over for jobcentre end private aktører, kan Jørgen Borre Larsen ikke genkende.
"Det svarer ikke til de undersøgelser, vi selv har foretaget. En del af forklaringen kan måske være, at den hetz, som medier og visse politikere har kørt mod private aktører, skaber en forudindtaget opfattelse hos nogle ledige," siger han.
Læs hele undersøgelsen her.
- I forbindelse med strukturreformen i 2006 gjorde VK-regeringen det obligatorisk for kommunerne at lade private aktører varetage beskæftigelsesindsatsen for højtuddannede ledige.
- De private aktører blev kendt og berygtet for såkaldte 'pipfuglekurser', hvor ledige blev sendt på meningsløse kurser eller gentog de samme kurser i jobsøgning og CV-skrivning igen og igen.
- Siden regeringsskiftet i 2011 har det været op til den enkelte ledige at afgøre, om de ville tilknyttes en privat aktør eller det kommunale jobcenter.