Ny forskning: Elbiler er også CO2-banditter

Når man medregner produktion og opladning af batterierne, udleder elbiler lige så meget CO2 som benzinbiler.
Når hele produktionskæden regnes med, giver det ingen CO2-forskel, om man stikker en tanker eller lader sin bil op.
Når hele produktionskæden regnes med, giver det ingen CO2-forskel, om man stikker en tanker eller lader sin bil op. Foto: Mitsubishi

Elbiler er ikke CO2-engle.

En udregning af elbilernes samlende udledning sætter dem på samme hylde som benzinbiler, når det gælder CO2-regnskabet. Det skriver det norske blad Teknisk Ukeblad.

Anders Strømman er en af de forskere, der har regnet på bilernes miljøbelastning.

"Hidtil har man ignoreret miljøbelastningen fra produktionen af batterier i klimaregnskabet for elektrisk transport. Men det bliver man nødt til at tage med, for at man kan få en meningsfyldt sammenligning imellem elbiler og almindelige biler," siger han til Teknisk Ukeblad.

Resultatet er, at batteriproduktionen svarer til 35 gram CO2 udledt per kørt kilometer i en bils levetid. Hvis man medregner den brugte strøm til kørsel, der kommer fra kraftværker, kommer en elbil op på samme niveau som en gennemsnitlig benzinbil - omkring 180 gram CO2 per kilometer.

Anders Strømman påpeger, at "nul-udslipsbilen" derfor ikke findes, hvilket et bilfirma som Renault ellers markedsfører deres elbiler som.

"Med nye teknologier som brændselscelle- og batteridrevne biler, bliver forståelsen af den totale miljøbelastning endnu mere vigtig, siger han til Teknisk Ukeblad med henvisning til, at det kan påvirke politikernes beslutning på energiområdet.

Han vurderer dog, at elbilerne igen vil trække fra benzinbilerne på CO2-udslippet, efterhånden som bilfabrikanterne får en større, mere effektiv elbilsproduktion op at køre.

Kilder: Teknisk Ukeblad
og Ingeniøren

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.