Det er ikke nok med elegante driblinger og fænomenale mål. Der konkurreres i stigende grad også om point uden for banen i toppen af dansk fodbold.
I dag sparker FC Midtjylland et nyt projekt af sted, som skal profilere millionforretningen som socialt ansvarlig virksomhed.
Superligaklubben stiller sig i spidsen for et netværk af lokale virksomheder, som under titlen 'The Locals' skal støtte udvikling i regionen. Især initiativer rettet mod børn og unge vil have høj prioritet, fortæller relations manager Jan Lindegaard.
"Vi er sat i verden for at spille fodbold og skabe resultater. Men vi er meget bevidste om det ansvar, der følger med at være en stor klub med stor bevågenhed. Det er en form for professionallisering af sporten," siger han.
Fodboldklub driver jobfirma
Kravet om social ansvarlighed - eller såkaldt CSR (Corporate Social Responsibility) - har i de seneste 10 år spredt sig til alle hjørner af dansk erhvervsliv.
CSR-feberen har også nået Superligaen, hvor blandt andet FCK, Brøndby og Randers FC har startet sociale initiativer, som rækker ud over klubbens snævre interesser.
Randers FC startede for to år siden et jobakademi, som samarbejder med kommunens jobcenter om at få ledige i job.
"Alle Superliga-klubber enten har eller får snart en klar CSR-profil. Vi har valgt at bruge vores kræfter på at inspirere og hjælpe arbejdsløse i vores lokalområde," siger direktør Jacob Nielsen.
Færre Kasi-typer tvinger klubber til nytænkning
Idrætsorganisationen DGI mener, at opblomstringen af social ansvarlighed i Superligaen sker på baggrund af flere års økonomisk krise, som tvinger klubberne til at sælge billetter på nye måder.
"Varen sælger ikke længere godt nok i sig selv. Og der er heldigvis færre Jesper Kasi-typer, som kaster millioner i tvivlsomme sponsorater. Så det her er en måde at produktudvikle på - både over for fans og sponsorer," siger formand Søren Møller.
FC Midtjylland erkender, at sidste års katastrofale årsregnskab og de negative konsekvenser for klubbens troværdighed har været en drivkraft bag det nye projekt.
Relations manager Jan Lindegaard afviser dog, at projektet er varm luft.
"Nu gør vi det her, så må vores indsats og resultater vise, at det ikke er varm luft. Der er altid en risiko for, at det opfattes som en måde at tjene penge på, men der siger vi, at vi gør det for at øge vores troværdighed," siger han.
Sportsøkonomen: CSR i fodbold giver ikke mening
Ifølge sportsøkonom Troels Troelsen er CSR-feberen i dansk topfodbold fuldstændig grundløs, fordi det med eller uden en udtalt CSR-politik rummer en form for social ansvarlighed.
"Sporten er i sig selv et forbillede i forhold til motion, sund livsstil og rigtig mange andre ting. CSR er et modelune, som det ikke er politisk korrekt at sige nej til. Men jeg tror ikke på, at det gør det nemmere at fylde stadion," siger professoren fra Copenhagen Business School.