DR har lanceret deres nye store underholdningssatsning fredag aften. Programmet Hva' så Danmark skal udfylde hullet efter Talent 2010, inden X-factor overtager tv-skærmene i foråret.
Men programmet viser en lang række danske varemærker mere eller mindre skjult. I programmets logo indgår der fx en Lego-klods, ligesom studiet er plastret til med lånte rekvisitter. Vestas har givet DR to vindmøller, Arla har bidraget med nogle plastikkøer, og PostDanmark står bag postkassen og postcyklen.
"Jeg synes ikke, at man i Danmarks Radio skal lave indslag, som må opfattes som reklamer for bestemte virksomheder," siger Enhedslistens medieordfører Per Clausen, der kalder specielt Lego-klodsen i logoet for 'uheldig'.
"Hvis man giver nogle bestemte virksomheder en særlig branding-mulighed, så synes jeg, det er problematisk," uddyber han.
Netop Lego-klodsen i logoet mener medierådgiver Claus Dalgaard, der har arbejdet med product placement i ti år, at virksomheden fra Billund 'kan få ekstremt meget ud af'.
"Danmarks Radio er en kæmpe kanal. Og oplagt så er det jo fantastisk, at du kan komme ind i en flade, hvor der ikke er støj fra andre reklamer. Det har en kæmpe værdi," mener Claus Dalgaard.
Helt sådan ser de ikke på det ovre i Jylland. Her anede de for det første ikke, at Lego-klodsen var en del af logoet på Hva' så Danmark - det er nemlig udelukkende en DR-beslutning. For det andet tror de ikke, at værdien af, at logoet popper op over ti gange i løbet af programmet, er specielt høj.
"Vi tror ikke, det er det her, der får børn til at ønske sig Lego-klodser", siger kommunikationschef Charlotte Simonsen.
DR tager også kritikken med ophøjet ro.
"Det er jo et redaktionelt valg at sige: De her ting, synes vi, er rigtigt danske, så det er derfor, de indgår," siger Jan Lagermand Lundme, der er underholdningsredaktør på DR1.
Enhedslistens Per Clausen efterlyser, at DR sagtens kunne have lavet programmet med danske symboler uden at reklamere for bestemte produkter.
"Det har vi slet ikke tænkt over. Vi er glade for, at vi har produkter i Danmark, som vi kan benytte os af og sige, det her forbinder man med Danmark. Så selvfølgelig bruger vi dem," siger Jan Lagermand Lundme.
DR har sørget for at overholde alle regler om produktsponsorering, fordi der i rulleteksten står, at produkterne er sponsorerede.
Hva' så Danmark kommer for anden gang i aften klokken 20 på DR1.