Ny arbejdsmiljøregel forvirrer virksomhederne

Senest den 1. oktober skal virksomhederne have holdt en såkaldt arbejdsmiljødrøftelse. Men de er ikke sikre på, hvordan det skal gøres.
Hvert år skal virksomhederne lave en arbejdsmiljødrøftelse, men mange virksomheder er i tvivl om, hvad de skal gøre - og nu nærmer fristen sig.
Hvert år skal virksomhederne lave en arbejdsmiljødrøftelse, men mange virksomheder er i tvivl om, hvad de skal gøre - og nu nærmer fristen sig. Foto: Colourbox.com

Hvert år skal virksomhederne tage deres arbejdsmiljø op til revision. De skal holde en såkaldt arbejdsmiljødrøftelse. Men mange virksomheder er i tvivl om, hvad de skal gøre, og nu snerper det, for fristen for drøftelsen er den 1. oktober. Det skriver Magasinet Arbejdsmiljø.

Sørger de ikke for at holde arbejdsmiljødrøftelsen, risikerer de et påbud fra Arbejdstilsynet, fortæller Rikke Bregendahl Ørum, chef for HR og Arbejdsmiljø i Dansk Erhverv. Hun anbefaler virksomhederne at bruge muligheden for at drøfte arbejdsmiljøet til noget positivt.

"Det skulle gerne være til gavn for arbejdsmiljøet, for trivslen og et eventuelt sygefravær. Så tag det fra den positive side og se, at det giver en anledning til at snakke om, hvordan har vi det her på arbejdspladsen, er der nogen ting, vi kunne blive bedre til," siger Rikke Bregendahl Ørum til Newspaq.

Dansk Erhverv har siden sommerferien mærket en stigning i antallet af virksomheder, der ønsker hjælp til at komme i gang med den første årlige arbejdsmiljødrøftelse. Her har man allerede forsøgt at gøre virksomhederne opmærksomme på den nye regel om arbejdsmiljødrøftelsen, men oplever altså fortsat, at virksomhederne er i tvivl om, hvad de skal gøre.

Noget af det, virksomheden kan tage op, er muligheden for at lave en årsplan for arbejdsmiljøarbejdet, evaluere det seneste års arbejdsmiljøindsats og vurdere behovet for efteruddannelse.

Rikke Bregendahl Ørum erkender, at virksomhederne har et ansvar for at sætte sig ind i lovgivningen, så de overholder de gældende regler, men siger også, at det kan være svært for virksomhederne at holde styr på det hele i en travl hverdag.

Også i 3F har man set, at det er svært at få drøftelserne i gang.

"Vi har hele forsommeren holdt brushup-konferencer for vores arbejdsmiljørepræsentanter. Her var det chokerende at opleve, hvor få der kunne fortælle, at man hos dem havde taget initiativ til at gennemføre den årlige drøftelse. Kun én for hver 50-60 arbejdsmiljørepræsentanter signalerede, at der var styr på det hos dem. Det virker lidt som om, arbejdsgiverne ikke helt har forstået, hvad det her går ud på," siger Palle Larsen, daglig leder i Arbejdsmiljøpolitisk Afdeling i 3F til Magasinet Arbejdsmiljø.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.