Hvis du er involveret i en ulykke, men ikke ved, hvor du befinder dig, går der dyrebare sekunder til spilde med at forklare alarmcentralen, hvor du er.
Derfor er blandt andre Københavns Brandvæsen ved at få udviklet en telefon-applikation, 112 App, som automatisk oplyser vagtcentralen om, hvor i landet opkaldet kommer fra, skriver Kort & Matrikelstyrelsen i en pressemeddelelse.
"Ved brand står folk ofte i en stresset situation, når de ringer efter hjælp. 112-app'en skal derfor være nem at bruge. Det nemmeste for folk er, at app'en aktiveres, og der så ringes 112, app´en vil så klare resten. Hermed skal folk blot som almindelig forebyggelse downloade app'en til deres smartphone." siger vagtcentralchef hos Københavns Brandvæsen, Kim Jakobsen.
I bedste fald kan app'en redde menneskeliv ved at sikre, at ambulancer eller brandvæsen kommer hurtigst muligt frem. 112 App skal dog ikke en erstatning for det normale 112-opkald, men derimod et supplement.
"Det vil være en meget stor hjælp for 112-alarmcentralen at få en præcis stedangivelse overført samtidig med samtalen. Vi håber derfor, at alle vil downloade 112 App'en til deres smartphoner", siger leder af 112-sekretariatet, Steen Herlev Larsen.
En app er et program til mobiltelefoner, der giver brugeren direkte adgang til en tjeneste på nettet eller, som i dette tilfælde, til en telefonopringning. En af de mest populære app's herhjemme er Rejseplanen, som giver hurtig adgang til oplysninger om tog- og busafgange.
Arbejdet med at udvikle 112-app'en, som er finansieret af Trygfonden, er netop startet, og den forventes at være klar til december.