Næste gang du møder en i udlandet, der tror, at Danmark er en by i Sverige, er der ingen grund til at blive hverken vred eller overrasket. Kendskabet til os i det store udland er simpelthen ikke særlig stort. Vi er hverken særlig kendte eller vedkommende for de fleste udlændinge. Det viser en ny stor analyse af Danmark, som blev offentliggjort torsdag af Økonomi- og Erhvervsminister Bendt Bendsten.
De få, der trods alt kender os, kommer først og fremmest til at tænke på mejeriprodukter, Tivoli og svinekød, når talen falder på Danmark. Heldigvis har dem, der kender os bedst, som regel et positivt indtryk af vores land.
»Nu ved vi, at dem, der har kendskab til Danmark, primært har et positivt indtryk af os. Det er jo et billede, der skal styrkes. Vi skal derfor koncentrere os om at skabe et troværdigt billede af os danskere og vores samfund, som vi er. Vi har meget at byde på, men vi skal være bedre til at fortælle det til resten af verden,« siger økonomi- og erhversminister Bendt Bendtsen.
Som en del af globaliseringspuljen er der nu afsat 100 millioner kroner, som skal bruges til at markedsføre vores lille smørhul, så folk i andre lande i højere grad kommer til at tænke på nogle af de ting, vi også bryster os af at være gode til, som design, IT og vedvarende energi.
Udover mælk og bacon opfatter udlændingene i undersøgelsen også Danmark som et eventyrland, hvor det er trygt at opholde sig, og hvor man kan stole på, at en aftale er en aftale. Vores svenske naboer er dog lidt mere skeptiske end udlændinge, der kender os mindre godt. Svenskerne mener tilsyneladende, at man skal passe på de snu forretningsfolk. Måske er svenskerne i virkeligheden bitre over, at de andre udlændinge åbenlyst tror, at IKEA er en dansk opfindelse.
Den samlede plan for, hvordan Danmark skal brandes i udlandet ligger klar efter nytår.