Et nyt stort marked er åbnet for medicinalvirksomheden Novo Nordisk.
Her har man nemlig lanceret vægttabsmidlet Wegovy i Indien. Det skriver Reuters, der har talt med Novos landechef i Indien, Vikrant Shrotriya.
Produkterne fås i fem forskellige doser og er på vej ud til apotekerne, hvor de vil kunne købes inden månedens udgang.
De første tre doser vil ifølge Reuters koste knap 4400 rupees, hvilket svarer til omkring 320 kroner.
Herefter vil det koste omkring 1300 kroner om måneden at fortsætte behandlingen med de tre laveste doser.
Indien er med 1,4 milliarder indbyggere verdens største land målt på befolkningstal.
Ifølge The New Indian Express er 24 procent af befolkningen enten overvægtige eller svært overvægtige.
Lanceringen i Indien var oprindeligt først planlagt til 2026, men Reuters fortalte tilbage i december, at Novo Nordisk var i gang med at accelerere tidsplanen.
Det skyldtes udsigten til, at konkurrenten Eli Lilly ville få et forspring på et vigtigt marked med sin lancering af vægttabsmidlet Mounjaro.
Mounjaro blev tilgængeligt for inderne i marts, og i sidste uge gav Eli Lilly udtryk for, at modtagelsen havde været positiv.
Novo Nordisk står også over for en anden trussel mod indtjeningen i Indien.
Selskabets indiske patent på det aktive stof i Wegovy, semaglutid, udløber til næste år.
Dermed vil lokale medicinalvirksomheder få mulighed for at sende tilsvarende produkter på markedet, og flere er allerede i fuld gang med at udvikle alternativer.
/ritzau/